سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

شناسایی 900 بیمار مبتلا به ایدز در استان کرمان

تاکنون در استان کرمان 900 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده که 500 نفر از آنها در کرمان سکونت دارند.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

ایدز یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ‌آی‌وی در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست .

در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.

شرح بیماری

ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌نقص‌ ایمنی‌ این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونتها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود د رخون لنفوسیت‌ها و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان ، طحال ، کبد و گره های لنفاوی رادرگیر می‌سازد.

علت بیماری

عامل بیماری ایدز یک نوع  ویروس از گروه رترو ویروسها است که باعث کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن میزبان می‌شود.
در اینجا اولین ویروسی که وارد اولین سلول میزبان می‌شوند از حمله پادتنها در امان می‌مانند. ویروسهای جدیدی که از سلول خارج می‌شوند بعضا توسط پادتنها خنثی می‌شوند اما ژنهای اولیه در درون سلول میزبان به تولید ویروس ادامه می‌دهند.

ممکن است که ویروس در بدو ورود به سلول میزبان به صورت غیر فعال درآید و بعد از گذشت چندین سال به مساعد شدن اوضاع فعالیت بیماریزایی خود را آغاز کند.

این ویروس دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و در این یک سرماخوردگی ساده هم می‌تواند برای شخص مشکل ساز باشد.

سیر بیماری و علایم آن

ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود.

این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.

از آنجا که ساخته شدن پادتنهای موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتنها در جریان است.

پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.

در بسیاری از موارد هم ناراحتیهای جدی دیگری به آن اضافه می‌شود. بیماران اکثرا به شدت لاغر می‌شوند چون دیواره روده آنها مواد غذایی را بطور کامل جذب نمی‌کند.
عرق کردن در شب و احساس خستگی ، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این بیماری است.

مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل از درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است.

درمان

در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند اما برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود.

داروهای‌ ضد ویروسی‌ مانند دیدانوزین، استاوودین ، زالسی‌ تابین‌ ، زیدوودینو نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند.

با این‌ داروها مثل‌ زیدووین‌ می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد.

دکتر صبحبتی ، مسئول واحد پیشگیری مرکز بهداشت شهرستان کرمان با اشاره به اینکه 70 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ایدز دچار شده اند ، اظهار داشت: تاکنون در استان کرمان 900 بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شده که 500 نفر از آنها در کرمان سکونت دارند.

وی افزود: تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ ، بی بند باری جنسی ، استفاده ازسرنگهای آلوده برای تزریق مواد مخدر ، تزریق خون یا فرآورده های خونی آلوده و... از مهمترین راههای انتقال این بیماری هستند.

دکتر شفیعی ، کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به انتقال بیماری ایدز از طریق مادر باردار به جنین اظهار داشت: انتقال بیماری از طریق جفت به جنین یکی دیگر از راههای انتقال این بیماری است اما اگر بیماری ایدز در مادر زود تشخیص داده شود می توان با انجام به موقع اقدامات مربوط به شناسایی و درمان این فرد و تجویز دارو به مادر و فرزند، از ابتلای نوزاد به این بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان کرمان برای بیماران مبتلا به ایدز خدمات زیادی در حال انجام است خاطرنشان کرد: باشگاه مثبت یکی از مراکزیست که با هدف تقویت روحیه و آموزش این بیماران در حال ارائه خدمات است.

شفیغی تصریح کرد: آموزش گلیم بافی ، خیاطی ، زبان انگلیسی و ریاضی و اردوهای آموزشی و تفریحی از جمله ی خدمات این باشگاه است./س

گزارش از : آذر عسکرپور

برچسب ها: شناسایی ، ایدز ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.