سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد

مصر جديد در تاريخ ورق خواهد خورد/ قانون اساسي به مصر مشروعيت خواهد داد

کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينکه 77 درصد مردم مصر به قانون اساسي تعديه شده راي مثبت داده‌اند گفت: حفظ امنيت رژيم صهيونيستي براي ايالت متحده آمريکا در مصر حياتي است بنابراين حفظ و ادامه حکومت مبارک براي آمريکا ديگر مقرون به صرفه نبود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، ريشه تازه‌ترين دور نا آرامي‌ها در مصر شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور علي اصغر محمدي کارشناس ارشد مسائل خاورميانه و عبدالظاهر مفيد رهبر حزب آزادي و عدالت بررسي شد.

محمدي در ابتداي برنامه در پاسخ به سوال اول مجري برنامه که از وي پرسيد چه اتفاقاتي سبب نا آرامي مصر شده است گفت: پس از سقوط رژيم سابق مصر همه پرسي براي قانون اساسي تعديل شده است به طوري که گروهي خواستار تعديل بند دوم قانون اساسي سابق بودند که در آن اسلام منبع قانون‌ گذاري بود و گروهي ديگر خواستار تعديل انتخابات هستند.

وي با بيان اينکه در همه پرسي يک سال و هفت ماه پيش 77 درصد مردم مصر به قانون اساسي تعديل شده راي مثبت داده بودند افزود: پس از آن همه پرسي دو گروه يکي در صف اسلام گرايان و ديگري در صف غير اسلام گرايان قرار گرفتند.

* بازماندگان حسني مبارک ستون فقرات جريان مخالف مصر هستند

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با اشاره به اينکه بازماندگان رژيم سابق ستون فقرات جريان مخالف اسلام گرايان را در مصر تشکيل مي‌دادند اظهار داشت: فرسودگي علت اصلي سقوط رژيم حسني مبارک بود زيرا توان سازماندهي افراد را نداشت و نتوانست حتي 40 درصد از مردم را هم نيز طرفدار خود کند.

محمدي با بيان اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستي شکست خوردگان در مصر هستند گفت: آمريکا و اسرائيل بيش از همه از تحولات مصر متزلزل شده‌اند زيرا آنها خواستار ثبات و آرامش در مصر نيستند.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه مخالفان مصر محمد مرسي را به فرعون جديد مصر تشبيه کرده‌اند و آنها با 12 ماده از پيش نويس قانون اساسي جديد مخالف هستند پس تا چه حد صحبت‌هاي مخالفان درست است افزود: هيچ کدام از فرماندهان ارتش نيروي انتظامي،‌روساي دانشگاه‌ها، کارمندان ارشد وزارتخانه‌ها، تغيير نکرده‌اند و از مجموع 32 وزيري که در در کابينه مصر حضور دارد فقط 5 نفر عضو اخوان المسلمين هستند پس ا ين چه فرعوني است که تا کنون نتوانسته کوچکترين عناصر طرف مقابل را برکنار کند.

وي با اشاره به ادعاي مرسي مبني بر اينکه سيستم قضايي در حال طراحي کودتاي قانوني بود گفت:‌ اگر اين دادستان از سوي شوراي عالي قانون اساسي و سيستم قضايي برکنار نمي‌شد مصوبه‌اي تصويب مي‌شد که در آن انتخابات مجلس سنا و تمامي انتخابات باطل اعلام مي‌شد.

*مرسي جلوي کودتاي دادستان سابق را گرفت


محمدي با بيان اينکه در صورت عدم برکناري اين دادستان شوراي عالي نظامي به قدرت مي‌رسيد خاطر نشان ساخت: مرسي جلوي کودتاي اين دادستان را گرفت.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينکه مرسي متمم قانون اساسي اولي را صادر کرد که براساس آن مجلس سنا باطل است اظهار داشت: آيا دموکراسي به مفهوم سابق خود به معناي حکومت اکثريت در اقليت است.

وي با اشاره به اينکه کشورهاي غربي در حال پايه گذاري مدل جيديد در جهان عير غرب هستند افزود: در غرب حکومت با اکثريت و اقليت تحت عنوان اپوزيسيون هستند اين در حالي است که در  کشورهاي جهان سوم آنها مدل جديدي دموکراسي توافقي را مطرح مي‌کنند.

* کشورهاي غربي مانع از ايجاد آرامش در مصر هستند


محمدي با بيان اينکه کشورهاي غربي به دنبال جلوگيري از آسايش و آرامش در مصر هستند گفت: سيستم قضايي به دنبال عدم ثبات در مصر است به طوري که در صدد بطلان مجلس موسسان برآمده بود.

* رژيم صهيونيستي براي ايالت متحده آمريکا در مصر حياتي است


 اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد چرا ايالت متحده آمريکا و غرب سياست چند گانه‌اي را درقبال انقلاب‌هاي منطقه به ويژه مردم مصر اعمال مي‌کند، تصريح كرد: ايالات متحده آمريکا و غرب در قبال انقلاب مردم مصر فراز و نشيب‌هايي داشته است به طوري که گاهي از مردم مصر حمايت و گاهي ديگر درصدد دفاع از مخالفين بر مي‌آيند.

وي اظهار داشت:‌حفظ امنيت رژيم صهيونيستي براي ايالت متحده آمريکا در مصر حياتي است.

محمدي با اشاره به اينکه ديگر حفظ و ادامه حکومت مبارک براي آمريکا مقرون به صرفه نيست افزود: آمريکا سعي کرد از مرحله انقلاب خارج شود بنابراين آنها سعي کردند جريان‌هاي اسلامي با مشکلات عديده‌اي روبرو شود و به قدرت نرسند.

* غرب درصدد بود تا مصر در چنبره قدرت آمريکا باقي بماند


اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينکه غرب درصدد بود تا مصر در چنبره قدرت آمريکا باقي بماند ادامه داد: آمريکا و اسرائيل با اتفاقات غزه درصدد ممانعت از روند مستقر شدن مصر بودند.
 
وي گفت: مشکلات کنوني يقينا با حمايت‌هاي پيدا و پنهان ايالت متحده آمريکا شکل گرفته است .

همچنين عبدالظاهر مفيد از رهبران حزب آزادي و عدالت در ادامه برنامه طي گفتگوي زنده تلفني پيرامون ريشه تازه‌ترين دوره نا آرامي در مصر در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه گفت: دادستان مصر يکي از عناصر وابسته به رژيم سابق بود که پس از برکنار آن موجي از حمايت‌ها از ايشان صورت گرفت به طوري که کساني که پيشتر در خط انقلاب بودند از يک دادستان منصوب مبارک که حتي حاضر نيست زندانيان دوران انقلاب را آزاد کند دفاع مي‌کردند.

وي با بيان اينکه دشمنان انقلاب به دنبال تنش افزايي و جنجال آفريني هستند افزود: ملت مصر مسلمان متدين و با فرهنگ و همچنين در جستجوي آزادي و استقلال است.

اين رهبر حزب آزادي و عدالت دادستان عزل شده را يکي از عناصر اصلي نظام حسني مبارک دانست و افزود: ايشان هميشه پرونده‌هاي داغ و جنجال آفريني را براي خود درست مي‌کرد.

* دستگاه قضايي بايد پاکسازي شود


عبدالظاهر مفيد با تاکيد بر اينکه دستگاه قضايي بايد پاکسازي شود اظهار داشت: نبايد اجازه داد تا قدرت انحصارا در اختيار دستگاه قضايي باشد اين در حالي است کهمبارک با هم در مقابل دستگاه قضايي کوتاه مي‌آمد، چون قدرت آنها بسيار در مصر زياد بود.

اين رهبر حزب آزادي و  عدالت در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني بر اينکه چه اتفاقي منجر به اتحاد البرادعي، عمر موسي و حمدين صباحي و ضد مرسي شده است گفت: طي شب‌هاي گذشته اين سه نفر از درگيري‌هاي نزديک کاخ رياست جمهوري حمايت مي‌کردند به طوري که از ابتداي انقلاب مصر سنگ‌هاي زيادي را جلوي مردم مصر مي‌گذاشتند تا مانع از رسيدن مردم مصر به اهدافشان شود.

عبدلظاهر مفيد با بيان اينکه مخالفان مصر مي‌خواستند انقلاب را به تونل‌هاي تاريکي بكشانند افزود: نا آرامي به نفع گروه‌هاي سياسي داخلي مصر نيست زيرا آنها به دنبال منافع ملي ما هستند.

* مردم مصر پشت سر انقلاب و رئيس جمهورشان ايستاده‌اند


وي با اشاره به اينکه تلاش‌هاي بيگانگان شکست خورده است و آنها به هدف خود نمي‌رسند عنوان کرد: مردم پشت سر انقلاب و رئيس جمهور مصر ا يستاده‌اند زيرا اين انقلاب با آراي اکثريت و داراي پايگاه مردمي ا ست.

اين رهبر ارشد حزب آزادي و عدالت با بيان  اينکه کساني که خواستار سربلندي مصر هستند نبايد به دنبال اهداف بيگانگان بروند افزود: بايد ديد همه پرسي قانون اساسي چه چيزي را رقم خواهد زد.

* مصر جديد در تاريخ ورق خواهد خورد

مفيد با اشاه به اينکه مصر جديد در تاريخ ورق خواهد  خورد اظهار داشت: مردم مصر در شنبه هفته آينده صفحه زرين ديگري را در تاريخ مصر ورق خواهند زد.

وي گفت: متاسفانه بعضي از رسانه‌هاي غربي و عربي در ايجاد نا آرامي در مصر همواره در تلاش هستند.

اين در حالي است که يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس به يک جوان مصري ميليون‌ها دلار پول داده تا به اختلافات دامن زند.

اين رهبر ارشد حزب عدالت و آزادي با بيان اينکه اين افراد نمي‌خواهند مصر با اراده سياسي خود پا برجا بماند اظهار داشت: اين دلارها براي حمايت از مردم مصر نيست بلکه براي نابودي آنها است.

وي با اشاره به اينه تمامي انقلاب‌هاي اسلامي در منطقه مورد هدف قرار گرفته‌اند گفت: ملت مصر با تمام وجود پشت سر مرسي ايستاده است زيرا محمد مرسي مشکلات مردم و کمبود آنها را درک مي‌کند.

مفيد خاطر نشان ساخت: پس از همه پرسي مصر جديد براي همگان خوشايند خواهد بود.

* مصر کشورهاي عربي را از ديکاتوري نجات خواهد داد

وي با تاکيد بر اينکه نبايد ثروت مصر پايمال شود افزود: ما به آغوش جهان اسلام و عرب باز خواهيم گشت به طوري که مصر کشورهاي عربي را از ديکتاتوري و از حکام مرتجع نجات خواهد داد.

وي با بيان اينکه بايد وحدت و يکپارچگي را در جهان اسلام حفظ کنيم بيان کرد: انقلاب مصر الگويي براي همه مسلمانان خواهد بود.

* احمد شفيق مفنورترين چهره مصر است

اين رهبر ارشد حزب آزادي و عدالت با اشاره به اينکه طي ده روز گذشته مردم به شدت از سوي احمد شفيق بر ضد دولت منتخب مردم مصر تشويق مي‌شوند افزو:د: احمد شفيق منفورترين چهره مصر است.

مفيد با بيان اينکه ما خواهان حظ انقلاب و نه برادر کشي هستيم گفت: کسي نمي‌تواند استقلال مصر را به خطر بياندازد.

* مشروعيت مصر با قانون اساسي است

وي با اشاره به گفته محمود مکي معاون رئيس جمهور مصر مبني بر مخالفان مصر مي‌توانند در خصوص موارد مورد اختلاف گفتگو كنند افزود: امروزه اراده سياسي مردم بر مذاکرات بنا نهاده شده است بنابراين بايد مذاکرات در چارچوب قانون صورت گيرد.

مفيد با اشاره به اينکه بايد در سايه قانون اراده سياسي خود را ثابت کنيم خاطرنشان كرد: مشروعيت مصر با قانون اساسي است.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.