سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

بازارچه هاي مرزي کليد رونق اقتصادي مناطق محروم مرزي

بازارچه مرزي همانطور که از نام آن پيداست مکاني است واقع در نقطه صفر مرزي که در کنار گمرک مجاز و طبق تفاهم نامه هاي منعقد شده ميان دو کشور هم جوار، براي انجام تشريفات ترخيص کالا، تعيين شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

صادرکننده در بازارچه مرزي به شخص يا اشخاص حقيقي و يا حقوقي گفته مي شود که داراي کارت بازرگاني و يا مجوز صادرات بوده تا بتواند نسبت به صدور کالا از بازارچه هاي مرزي اقدام کنند، که در اصطلاح به آنان پيله ور يا تاجر گفته مي شود.
طبق آمار وزارت بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر تقريبا 50 بازارچه مرزي در کشور وجود دارد که يکي از بازارچه هاي مرزي فعال ايران بازارچه "پرويزخان" در شهرستان قصرشيرين مي باشد. بازارچه مرزي "پرويزخان" شهرستان قصرشيرين در نقطه صفرمرزي قرار داشته و به جهت هم جواري با روستاي مرزي پرويزخان در کشور عراق به اين
نام شناخته مي شود.
شهرستان مرزي قصرشيرين در غرب استان کرمانشاه واقع شده و داراي 183 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. حدود 62کيلومتر آن هم مرز با اکراد استان سليمانيه در شمال عراق است که به همين دليل تجارت عمده اين بازارچه با مردمان اين استان بويژه با شهرهاي کلار، سليمانيه و همچنين موصل، خانقين و کرکوک، بيشتر مي باشد. نزديکي فرهنگ دو منطقه مرزي استان کرمانشاه و سليمانيه عراق به دليل همزبان بودن از مهمترين عوامل رونق اقتصادي و تجاري اين بازاچه مرزي است.
بازارچه مرزي پرويز يکي از قطب هاي اقتصادي کشور است که در سال 86تاسيس و راه اندازي شد که در ابتداي احداث وسعت آن سه هکتار بود که در زمان فعلي به 30هکتار افزايش يافته و با برنامه هايي که مسوولان شهرستان در دست اقدام دارند در آينده وسعت بازارچه مرزي به 400هکتار افزايش خواهد يافت.
به صورت ميانگين از اين بازارچه که داراي حجم مبادلات بازرگاني بالايي مي باشد حداقل روزانه 350کاميون حمل کالا به کشور عراق صادر مي شود. از مزاياي احداث اين بازارچه مي توان به ايجاد مزيتهاي نسبي در توليد و فعاليتهاي بازرگاني در دو سوي مرز، ايجاد زمينه هاي لازم براي فروش و صادرات محصولات (بازارسازي و بازاريابي)، ايفاي نقش موثر در تحکيم مناسبات مردم دو سوي مرز و ايجاد اشتياق در کشورهاي همسايه جهت توسعه مبادلات و بهبود روابط تجاري با ايران و توسعه صادرات غيرنفتي استان هاي هم جوار اشاره کرد. تامين سطح مطلوب اشتغال در مناطق محل استقرار بازارچه ها و جمع آوري سرمايه هاي راکد و سرگردان و هدايت آنها به سمت تجارت و بازرگاني، افزايش امنيت منطقه، کاهش روند قاچاق کالا، رشد و توسعه اقتصادي مناطق مرزي و تامين مايحتاج ضروري مرزنشينان از ديگر مزاياي احداث بازارچه هاي مرزي مي باشد.
بازارچه مرزي پرويزخان در شهرستان قصرشيرين که در مسير راه ابريشم قرار داشته، نزديکترين راه ارتباطي و مواصلاتي از طريق عراق و سوريه به طول 900کيلومتر به کشورهاي اروپايي مي باشد و در زمان کنوني که کشور عراق در زمينه زير ساختها و کارخانجات و اقتصاد وضعيت خوبي ندارد، بهترين مسير براي سرمايه گذاري در اين کشور و کردستان عراق است که به لحاظ تشابهات زباني و فرهنگ و رسوم با اين منطقه ارتباط نزديک و به لحاظ امنيت نيز در يک امنيت نسبي به سر برده و کمتر خطرات جاني و زيان مالي براي تجار و پيله وران در بر دارد.
طبق آمار موجود ارزش دلاري ميزان صادرات يک ماه گذشته از بازارچه مرزي پرويزخان 2ميليون و 430هزار و 91دلار و ارزش وزني 801ميليون و 658 هزار و 886کيلوگرم بوده است.
انواع کالاهاي صادرشده از اين بازارچه مرزي شامل بيسکويت، نوشابه، آب معدني، کيک، شيشه جام، سراميک، سيمان، سيب زميني، گوجه فرنگي، پياز، هندوانه، خيار، کفش، دمپايي پلاستيکي و کولر مي باشد که علاوه براين روزانه مقاديري از کاميونهاي سوختي نيز از طريق مرز پرويزخان به عراق تزانزيت مي شود.
بازارچه مرزي پرويز در حال حاضر به صورت مستقيم و غيرمستقيم موجبات اشتغالزايي بيش از سه هزار نفر را فراهم کرده است/س
برچسب ها: کرمانشاه ، بازارچه ، مرزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.