سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسمومیت ها ، شایع ترین علل مراجعه به اورژانس ها

یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه شایع ترین علل مراجعه به اورژانس ها ، مسمومیت ها هستند گفت: بيشترين ميزان مسموميتها مربوط به انواع مواد مخدر،مسكن ها،دارو هاي روانپزشكي و الكل هستند.

دكتر علي شاه آبادي متخصص طب اورژانس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امروزه مسموميتها يكي از شايعترين علل مراجعه به اورژانس ها را تشكيل مي دهد اظهار کرد: در كشور ما  بيشترين ميزان مسموميتها  مربوط به انواع مواد مخدر،مسكن ها،داروهاي روانپزشكي و الكل هستند، لذا آشنايي و آگاهي پزشكان شاغل در مراكز درماني با نحوه برخورد با بيمار مسموم بر كسي پوشيده نمي باشد.

وی با اشاره به اینکه به طور كلي اخذ شرح حال مناسب و دقيق از اطرافيان ، والدين، دوستان،پرسنل اورژانس پيش بيمارستاني و پزشك خانواده اولين گام كشف عامل مسموميت در مراجعين به اورژانس را تشكيل مي دهد افزود : اين شرح حال باید مشتمل بر نوع و مقدار و نحوه مصرف دارو و يا سموم و نيز زمان مصرف آن باشد.

این متخصص طب اورژانس گفت : در قدم دوم معاينه فيزيكي هدفدار و دقيق شامل تعيين علايم حياتي ،وضعيت عمومي ،معاينه پوست و مردمكها و مخاطات ونيز معاينه قلب و ريه و دستگاه گوارش و به ويژه سيستم عصبي به منظور كشف علايم و نشانه هاي مختص هر ماده مسموميت زا (توكسيدرم) در محدود كردن تشخيص هاي احتمالي بسيار مهم و حايز اهميت است.

تعیین سطح سموم در خون برای درمان مسمومیت الزامی است

وی با اشاره به اینکه  در قدم بعدي استفاده از آزمونهاي  آزمايشگاهي و پاراكلينيك شامل ارزيابي الكتروليتها به ويژه سنجش فوري قند خون،سنجش گازهاي شرياني خون (ABG)،نوار قلب ،اقدامات تصوير برداري و در نهايت تعيين سطح سموم در خون ممكن است كمك كننده باشد تصریح کرد: در نهايت به عنوان مهم ترين قدم استفاده صحيح و به موقع از اقدامات درماني و حمايتي مي تواند به نجات جان  فرد مسموم كمك نمايدکه اين اقدامات شامل پايدار سازي اوليه با تاكيد بر برقراري راه هوايي و تنفس و نيز جريان خون (ABC) و با استفاده از مانيتورينگ ها جهت پايش مي باشد.

دکتر شاه آبادی یادآور شد : در مرحله بعد آلودگي زدايي مشتمل بر خارج كردن البسه آلوده و شستشوي پوست در زمان برخورد پوستي با سموم  و نيز استفاده از شستشوي معده به ويژه در يكساعت اول مصرف و نيز تجويز شاركول فعال به منظور جذب و كمك به دفع سموم مصرفي و يا استفاده از پلي اتيلن گليكول جهت شستشوي كامل دستگاه گوارش مي باشد.

وی با بیان اینکه از ساير روشهاي درماني مي توان به قليايي كردن ادرار و استفاده از هموپرفيوژن و همودياليز به منظور كمك به حذف سريع تر سموم از بدن اشاره نمود گفت : استفاده از پادزهرها به عنوان درمان قطعي اگر چه بسيار موثر است اما استفاده از آن در تمام موارد مسموميتها به دليل ناشناخته بودن سموم مصرفي و يا عدم وجود پادزهر براي تمام سموم امكان پذير نمي باشد.

این متخصص طب اورژانس در پایان خاطرنشان کرد:در نهايت پس از يك دوره بستري و تحت نظر گرفتن با توجه به شرايط بيمار و نوع و زمان مصرف پس از مشاوره روانپزشكي و بي علامتي بيمار، نامبرده قابل ترخيص از اورژانس خواهد بود ./ح                     
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.