سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساعیدگی های نخاعی، مهم ترین علت تشکیل خوارهای استخوانی

ساعیدگی نخاعی در مبتلایان به کمر دردهای مزمن یکی از مهم ترین دلایل تشکیل استخوان های اضافی و خوارهای استخوانی در نواحی نخاع محسوب می شود.

پرفسور مجید رضا فرخی، استاد تمام جراحی مغز و اعصاب و عضو انجمن علمی جراحان مغز ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  تنگر کانال های نخاعی یکی از شایع تری درگیری های ستون فقرات و نخاع در افراد مسن محسوب می شود که در بیشتر مواقع می تواند منجر به انحراف ستون فقرات در این افراد شود.

وی گفت: زخیم شدن بافت های نرم کانال نخاعی و استخوان ها و یا ساعیدگی که منجر به تشکیل استخوان های اضافی و یا خوارهای استخوانی می شود ، مهم ترین علل بروز کمردرد های مزمن و تغییر شکل استخوان ها در نواحی نخاع و ستون فقرات در افراد مسن می شود.

پرفسور فرخی با اشاره به علایم تشکیل استخوان های اضافی در نواحی نخاع و ستون فقرات همچون دردهای مکرر این ناحیه تاکید کرد: این علایم سبب ایجاد فشار روی اعصاب و ریشه های نخاعی و در نتیجه منجر به بروز درد و بی حسی در اندام فوقانی می شود که در مواقع پیشرفت بیماری، فرد را دچار اختلالات دفع و کجی یا انحراف شدید ستون فقرات می کند.

وی در خصوص شیوه های نوین درمان ساعیدگی های استخوانی در کانال های نخاعی و ستون فقرات اظهار داشت: بهترین شیوه درمان کنترل وزن، ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب است که در صورت پیشرفت بیماری و ایجاد دردهای بسیار شدید و عدم پاسخگویی به دارو درمانی با استفاده از شیوه های نوین درمان به صورت جراحی و برداشتن استخوان های اضافی فرد می تواند دوباره به زندگی طبیعی خود برگردد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.