سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار مرکل به اسرائيل درباره انزواي بين المللي

صدراعظم آلمان به رژیم اسرائیل هشدار داده است در صورتی‎که در جهت ارتقا صلح گام برندارد، با انزوای بین‎المللی مواجه خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، آنگلا مرکل این اظهارات را روز سه‎شنبه پیش از سفر برنامه‎ریزی شده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل به برلین مطرح کرده است. 
نخست وزیر رژیم اسرائیل مطابق برنامه قرار است چهارشنبه شب در جریان سفر خود به آلمان، با مرکل دیدار و گفت و گو کند.
صدراعظم آلمان قرار است در این دیدار به نتانیاهو هشدار دهد که یا باید تشکیل کشور فلسطینی را مد نظر قرار دهد و یا خطر منزوی شدن در عرصه بین‎المللی را پذیرا باشد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۹ نوامبر به ارتقا جایگاه فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو رای مثبت داد.
به دست آوردن جایگاه کشور ناظر در سازمان ملل امکان دسترسی به نهادهای وابسته به این سازمان و دادگاه بین‎المللی کیفری را برای فلسطینیان مهیا می‎کند و این امکان را به آنان می‎دهد تا در صورت لزوم بتوانند در این دادگاه علیه رژیم اسرائیل رسما شکایت کنند.
رژیم اسرائیل روز دوشنبه از قصد خود مبنی بر احداث ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید برای شهرک‎‌نشینان یهودی در شرق قدس خبر داد.
رژیم اسرائیل همچنین در واکنش به پذیرش جایگاه فلسطین به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد، در تاریخ سی ام نوامبر طرح ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید را در شرق قدس و کرانه غربی اشغالی، تصویب کرد.
این درحالی بود که بسیاری از کشورها از جمله برخی از متحدان تل‏آویو، طرح و برنامه رژیم اسرائیل برای ساخت واحدهای مسکونی غیرقانونی جدید در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کردند.
کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید را در اراضی اشغالی از جانب رژیم اسرائیل  انتقام گیری محض به دنبال رای سازمان ملل متحد به ارتقا جایگاه فلسطین دانست.
کشورهای انگلیس، فرانسه، اسپانیا، سوئد و دانمارک روز دوشنبه با احضار سفرای رژیم اسرائیل ، مراتب اعتراض خود را علیه طرح گسترش شهرک‎سازی رژیم مذکور اعلام کردند.
از سوی دیگر کشور ترکیه نیز روز یکشنبه اقدام رژیم اسرائیل را قویا محکوم کرد و وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‎ای در همین خصوص گفت: «اقدامات غیرقانونی اسرائیل در خصوص ساخت شهرک‎ها تعمدا تلاش‎های در جریان برای استقرار صلحی پایدار در منطقه را تخریب می‎کند.»
هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا نیز روز جمعه از تل‎آویو خواست تا از طرح خود برای ساخت واحدهای مسکونی جدید صرف نظر کند. وی همچنین این اقدام رژیم اسرائیل را غیرسازنده توصیف کرد.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه مراتب عمیق نگرانی و تاسف خود را در خصوص طرح گسترش شهرک‎سازی‎های رژیم اسرائیل اعلام کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.