سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نظام پزشکی:

بیش از 90 درصد هزینه های مربوط به خدمات دندانپزشکی به مردم تحمیل می شود

بیش از 90 درصد هزینه های مربوط به خدمات دندانپزشکی به مردم تحمیل می شود بنابراین دولت باید اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص دهد تا سهم پرداختی مردم کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر شهاب الدین صدر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه ی چهارمین همایش دندانپزشکان افزود: در حال حاضر 25 هزار دندانپزشک در کشور داریم که در مجموعه اعضای سازمان نظام پزشکی جمعیت قابل توجهی است و شاید بالغ بر سه هزار نفر آنها متخصص رشته های مختلف باشند و 22 هزار نفر دندانپزشک عمومی هستند که از اقصا نقاط کشور خدمات شایانی ارائه می دهند.

وی گفت: متاسفانه توزیع عادلانه ای از نظر دندانپزشکان در کشور وجود ندارد و این مشکل بیشتر به این برمی گردد که تعداد دانشکده های دندانپزشکی که در سال 56  شش دانشکده بود الان بیش از 50 دانشکده شده و با توجه به رشد کمی و کیفی قابل توجهی که در این حوزه وجود دارد اما توزیع عادلانه دندانپزشکان دچار اختلال است به طوریکه در بعضی نقاط کشور به ازای هر 10 هزار نفر یک دندانپزشک و در برخی از نقاط دیگر به ازای هر 100 هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.

در حالی که در برخی از کشورهایی در این موضع پیشرفت کرده اند شاید به ازای هر 100 نفر یک دندانپزشک داشته باشند.

این تعداد زیاد دندانپزشکان و فارغ التحصیلان مشکل عمده ای که ایجاد می کند اشتغال نامناسب است و این نگرانی در آینده وجود دارد این اشتغال نامناسب برای دندانپزشکان هم به وجود آید.

*از مجموع هزینه های سلامت 15 درصد به هزینه های دندانپزشکی اختصاص دارد

دکتر صدر تصریح کرد: از مجموع هزینه های سلامت 15 درصد به هزینه های دندانپزشکی اختصاص دارد و این درصد قابل توجهی است و هزینه های تحمیل می شود كه در این حوزه بسیار بالا است.

این در حالی  است که 60 درصد هزینه های درمانی را مردم باید از جیبشان پرداخت کنند و مقدار باری که دندانپزشکی به مردم تحمیل می کند بیش از 90 درصد است.

وقتی این اتفاق می افتد نشان دهنده این است که اعتبارات کافی به این حوزه اختصاص نیافته است و دو درصد از هزینه های دندانپزشکی از سوی بیمه ها پرداخت می شود.

وی گفت: حتما باید به حوزه بهداشت دهان و دندان توجه ویژه شود تا کمتر شاهد مشکلات مالی در این زمینه باشیم.

 رعایت بهداشت دهان و دندان از کودکی باعث کاهش 50 درصد از مشکلات دهانی می شود

رئيس سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: متاسفانه مطالعات نشان داده که در کشور ما دانش آموزان کلاس اول حدود 6 دندان پوسیده دارند در حالی که شاخص DMF که در دنیا وجود دارد و مربوط به دندان های کشیده شده و یا پوسیده است در کشور ما 1/89 که باید به 1/8 برسد و در برخی از کشورهای پیشرفته این عدد به صفر رسیده و این نشان می دهد که باید یک کم کاری تنگاتنگی بین دستگاههای متولی حوزه سلامت و مدارس صورت گیرد.

اگر این کار از کودکی کنترل نشود شاهد حجم زیادی مشکلات دهان و دندان خواهیم شد.

بنابراین اگر کنترل های مناسب صورت گیرد 50 درصد از مشکلات دهانی کاهش می یابد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.