سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلالی در دیدار با هیات سوئدی

خروج موضوع هسته اي ايران از پوسته سياسي ساختگي، راه را براي حل آن هموار مي‌كند

رئيس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: اگر موضوع هسته‌ای ایران از پوسته سیاسی ساختگی خود خارج و در قالب فنی و حقوقی قرار گیرد راه برای حل و فصل دائمی آن هموار می‌شود.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی رئيس اين مركز در ديدار با هيات سوئدي گفت: بسیاری از مناقشات جاری در جهان امروز با رویکرد اقتصاد نظامی توسط قدرتهای برتر تسلیحاتی هدایت می‌شود.

جلالی در ادامه با اشاره به موضوع سوریه گفت: دموکراسی در سوریه با استفاده از سلاح و کشتار مردم به ارمغان آورده نمی‌شود.

وی افزود: در ابتدا باید سلاح‌ها از سوریه خارج شود و عناصر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به حمایت از تروریست‌ها در این کشور پایان دهند تا روند اصلاح امور از طرق دموکراتیک در آن تحقق یابد.

جلالی همچنین ادامه داد: چنانچه سلاح‌ها از سوریه بیرون نرود این کشور به مامنی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح مراحل گوناگون گفت‌وگوها و نتایج هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با غرب و گروه موسوم به 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در مذاکرات هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با سیاست صداقت و شفافیت راه قانونی دستیابی خود به دانش و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را بعنوان یک حق مسلم و انکارناپذیر پیموده است.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس فتوای دینی رهبر عالی خود که منبعث از آموزه‌های اسلامی است هیچگاه در اندیشه ساخت سلاح و بمب هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

جلالی ادامه داد: اگر موضوع هسته‌ای ایران از پوسته سیاسی ساختگی خود خارج و در قالب فنی و حقوقی قرار گیرد راه برای حل و فصل دائمی آن هموار می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا و غرب در قبال ملت ایران گفت: اعمال سیاست‌های افراط‌گرایانه و ضد بشری آمریکا علیه ملت ایران طی سه دهه گذشته، دیوار بی‌اعتمادی به گفته‌های سیاستمداران این کشور را همچنان بلند، نگاه داشته است و این بی‌اعتمادی اکنون در سراسر منطقه خاورمیانه نیز سایه‌افکن شده است.

در ادامه این دیدار رئیس سابق موسسه تحقیقاتی صلح و خلع سلاح بین‌الملل سوئد ضمن ابراز خوشنودی از سفر به کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مهم و با نفوذ در منطقه خاورمیانه توصیف کرد و گفت: نقش ایران در استقرار آرامش در منطقه پرتنش خاورمیانه بدیهی است.

وی با اشاره به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی و گفت‌وگوهای مربوط به آن با غرب گفت: در این گفت‌وگوها گاهی پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی حاصل شده و گاهی نیز ابهاماتی پدید آمده است که باید از طریق گفت‌وگو رفع شوند.

وی همچنین گفت: موضوع رفع ابهامات باید همزمان با لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب علیه ایران و طی یک فرآیند منسجم و هماهنگ پیگیری شود نه اینکه هر کدام مسیر جدا از یکدیگر را طی کنند.

وی یادآور شد: نتایج گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، ترکیه و برزیل با عملکردی که غرب نشان داد ، در مسیر فرآیند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ناگوار و شرم‌آور بود.

رئیس سابق موسسه صلح و خلع سلاح بین‌الملل سوئد ابراز امیدواری کرد: با استمرار گفت‌وگوهای اعتمادافزا بین‌ ایران و غرب در موضوع هسته‌ای و سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، و همچنین لغو تحریم‌ها علیه مردم ایران  از ظرفیت قابل توجه ایران درجهت صلح و آرامش منطقه‌ای استفاده شود.
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: جلالی ، هسته ای ، سوئد ، سوریه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.