سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند/

کمبود صنایع تبدیلی؛ سنگی بزرگ بر سر راه صادرات زیره خراسان جنوبی

کمبود صنایع تبدیلی، سنگی بزرگ بر سر راه صادرات زیره خراسان جنوبی است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ گياهان دارويی از ارزش و اهميت خاصی در تأمين بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پيشگيری از بيماريها برخوردار بوده و هستند.

اين بخش از منابع طبيعی قدمتی همپای بشر داشته و يكی از مهمترين منابع تأمين غذايی و دارويی بشر درطول نسلها بوده اند.

از نقطه نظر تاريخی، گياهان اهميت فراوانی در توسعه جوامع داشته و تحقيقات وسيعی برای يافتن فرآورده ها ومواد طبيعی، دارويی و گياهی در طول تاريخ انجام شده اما نكته حائز اهميت اينجاست كه تنها كمتر از 10درصد از مجموع 250000 گونه گياهی جهان برای بيش از يك عملكرد زيست شناختی، شناسايی و مورد استفاده قرار گرفته اند.

زیره سبز به عنوان یکی از گیاهان دارویی ارزشمند کشورمان، دارای ویژگی هایی است که جایگاه آن را در الگوی کشت مناطق خاصی از کشور تثبیت نموده است.

کاظم محمد پور عضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ، با بیان اینکه صادرات زیره سبز از نظر اقتصاد کشور و کمک به افزایش درآمد روستائیان حائز اهمیت است، افزود: کشت زیره سبز در ایران عمدتاً در استانهای خراسان(رضوی و جنوبی)، آذربایجان شرقی، مرکزی و ترکمن صحرا متمرکز است.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این استان سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی 91-90 ، به میزان 2846 هکتار با میزان تولید 842 تن بوده است.
                                                                 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به کم هزینه بودن مراحل آماده سازی،کاشت، داشت و برداشت زیره سبز نسبت به سایر محصولات منطقه (مثل گندم) علت آن را طول دوره رشدی کوتاه، عدم نیاز به آبیاری زیاد به دلیل انطباق دوره رشدی با نزولات جوی منطقه، نداشتن آفات،بیماری های شایع در منطقه ذکر کرد.

سرایان ، بشرویه و خوسف پیشتاز در کشت زیره سبز

این عضو هیئت علمی و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر به دلیل خشکسالی های اخیر در منطقه خراسان جنوبی، کشت این گیاه که سابقه کشت طولانی در برخی مناطق استان (از جمله شهرستانهای سرایان، بشرویه و خوسف) دارد و سازگاری اکولوژیکی و مقاومت خوبی در برابر خشکی دارد می تواند همچنان جایگاه خود را در تناوب کشت در این استان داشته باشد و به دنبال آن با برنامه ریزی جهت ایجاد صنایع بسته بندی و فراوری و فراهم سازی بستر صادرات مستقیم این محصول و کوتاه نمودن دست واسطه ها، بتوان علاوه بر بالا بردن درآمدهای ارزی، اقتصاد خانوارهای روستایی را بهبود بخشید.

محمد پور در خصوص مشکلات پیش روی صادرات و تجارت زیره نیز گفت: در حال حاضر ایران مقام ششم صادرات زیره را در دنیا دارا است و کشورهای ترکیه، سوریه، سنگاپور و مصر مهمترین کشورهای وارد کننده زیره کشور ما هستند.    
                                                                    

وی با بیان اینکه 70 درصد زیره سبز ایران بصورت خام و فله ای در بسته بندی های 25، 50 تا80 کیلوگرمی به کشور امارات صادر می شود، افزود: این محصول پس از فرآوری در این کشور به نام کشور امارات به بازارهای بین المللی صادر می شود.

زیره کاران برای فروش بهتر محصول نیاز به اعتبارات سرمایه در گردش دارند

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی اذعان کرد: این امر سبب شده کمتر از 20درصد محصول باقیمانده در بازارهای داخلی توزیع شده که در صورت نبود امکان صادرات از چرخه تولید خارج می شوند.

محمد پور تصریح کرد: از آنجایی که اغلب محصولات کشاورزی در زمان خاصی وارد بازار می شوند و عرضه بیش از نیاز است، مقداری افت و خیز در قیمتها ایجاد می شود که با اعتبارات سرمایه در گردش که در اختیار کشاورزان قرار گیرد، می توان جلوی این افت و خیزها را گرفت. در این صورت کشاورزان می توانند محصولات خود را بصورت خرد خرد و براساس نیاز وارد بازار کنند تا مجبور نشوند آن را ارزان بفروشند.

وی فصل رشد نسبتاً کوتاه، انطباق فصل رشد این گیاه با فصل بارندگی مناطق خشک و نیمه خشک کشور را از جمله ویژگی های منحصر به فرد زیره سبز برشمرد و افزود: فصل کاری زیره سبز در مناطق کشت با فصل کاری محصولات دیگر تلاقی نداشته و تعادل در توزیع زمانی کار زارعین و ماشین آلات کشاورزی ایجاد می کند.

قیمت زیره سبز کمتر دچار نوسانات می شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی افزود: زیره سبز در مقایسه با دیگر محصولات زراعی از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است و خصوصاً در مناطقی که آب عامل محدود کننده کشاورزی است و مقایسه اقتصادی باید براساس درآمد خالص یک متر مکعب آب انجام شود، این گیاه به نسبت آب مصرفی درآمد خوبی عاید می سازد. 
                                                                   

محمدپور با اشاره به نوسانات کم قیمت زیره افزود:ازآنجایی که زیره گیاهی صادراتی است، قیمت آن کمتر دچار نوسانات شده و موجب اطمینان خاطر کشاورزان از فروش محصول خود به قیمت مناسب می شود.

وی درمان تنگی نفس و اسهال، پادزهر حشرات، افزایش دهنده شیر، ضد نفخ، ضد تشنج و صرع، مقوی معده، مسکن درد، مدر، قاعده آور، معرق، درمان بیماری های زنانه را از جمله خواص درمانی، شیمیایی و کاربردهای غذایی زیره ذکر کرد و گفت: خاصیت آنتی اکسیدانی زیره یکی از موارد مهم کاربرد زیره است که در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده به جای مواد شیمیایی استفاده می شود. همچنین در صنایع بهداشتی مثل عطرسازی و صابون سازی کاربردهای زیادی دارد. از میوه های این گیاه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود و در تهیه سوپ، ترشی، پنیر، سس و شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی یادآور شد: اسانس میوه خاصیت ضد باکتریایی دارد. در برخی از کشورها برای ضدعفونی کردن نخ بخیه از این اسانس استفاده می کنند./س

برچسب ها: مشکل ، صادرات ، زیره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.