سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئولان تسلیم شدند؛ کم آوردند!

برداشت‌ها از سخنان مقامات کشور در مورد قانون بودجه سال آینده، یکی از مهمترین مسائل امروز روزنامه‌هاست. آلودگی هوای شهرهای بزرگ که مثل هر پاییز بر زندگی مردم سایه افکنده است به روزنامه‌ها راه یافته و اخبار اختلافات و اظهارات سیاسی مقامات کشور نیز فراوان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ اختلافات و اظهارنظرهای سیاسی همچنان بر صفحات روزنامه‌ها حاکم است. در این میان ابتکار یادآوری کرده است که قرار بود اختلافات علنی نشود، تهران امروز طرفین را به قانون و سازوکارهای آن ارجاع داده است و عباس عبدی به مجلس هشدار داده است که در حال ارتکاب اشتباهی است که بر اثر آن سخنان احمدی‌نژاد منطقی و مستدل دیده می‌شود. انتقادات پیدا و پنهان از رفتار مجلس در موضوع قانون انتخابات بسیار پررنگ است.
همه تسلیم شدیم
روزنامه‌های امروز، به طور مفصل به موضوع تعطیلی در شهرهای بزرگ کشور به سبب آلودگی هوا پرداخته‌اند. در حالی که بعضی روزنامه‌ها در عناوین خود فقط خبر از تعطیلی داده و بعضی دیگر آلودگی را دلیل آن دانسته‌اند، بعضی دیگر با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به ضعف‌ها در جلوگیری از بروز این وضعیت اشاره کرده‌اند.
روزنامه ابتکار نیز با اشاره به تلاش‌های ابتدای هفته برای پرهیز از تعطیلی خبر داده است که زور آلودگی هوا بر فشار مسئولان چربید. در این میان تهران امروز نوشته « این سوال همچنان ذهن بسیاری را می‌آزارد که مسئولان تا چه زمانی می‌خواهند با تصمیم‌گیری‌های آنی به حل این معضل کشنده که سالانه ۵ هزار نفر را راهی گورستان جنوبی شهر می‌کند، بپردازند.»
آیا هدفمندی یارانه‌ها شکست خورده است؟
 روزنامه‌های امروز، جنبه‌های مختلف قانون بودجه سال آینده و قانون هدفمندی یارانه‌ها که با بودجه در ارتباط تنگاتنگ است را مورد توجه قرار داده‌اند.
ایران، روزنامه دولت در صفحه اول خود رویکرد بودجه سال آینده را صرفه‌جویی دستگاهها و رفاه مردم اعلام کرده است. مبنای مطالب روزنامه‌ها در مورد بودجه سخنان دیروز معاون بودجه معاونت راهبردی ریاست جمهوری است که در میان اظهارات خود گفته، به طور قطع قیمت‌گذاری ارز در بودجه سال آینده، کمتر از قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی است. در مورد نفت نیز خبر از کاهش 30 تا 40 درصدی وابستگی نسبت به امسال داده شده است.
این در حالی است که بسیاری از روزنامه‌ها سخنان دیروز رئیس مجلس را نیز نقل کرده‌اند که گفته اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها احتمالا در سال 92 اجرایی نخواهد شد. بر مبنای این خبر، روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله خود سوال در مورد احتمال شکست هدفمندی را مطرح کرده است.
در این مطلب آمده است، پاسخ به این سوال باید بر اساس اهداف طرح هدفمندی داده شود. به نظر نویسنده، هدف طرح برای مهار رشد مصرف انرژِی و قطع واردات بنزین محقق شده است اما در روزهای اخیر، این موفقیت در حال کم‌رنگ شدن است. نویسنده عدم توجه به ملاحظات زمانی و از جمله تغییر نرخ ارز را در این امر دخیل دانسته و گفته در ادامه باید این مشکل در نظر گرفته شده و شرایط به سوی آزاد سازی قیمت‌ها برده شود.
اوضاع در سوریه به کدام سمت می‌رود؟
با شدت گرفتن درگیری‌های سوریه و مسلط شدن فضای جنگی بر اطراف دمشق، نگرانی از اوضاع سوریه به تدریج در روزنامه‌ها پررنگ‌تر می‌شود. تهران امروز به نقل از رسانه‌های عرب زبان از کاهش حمایت روسیه از دولت سوریه خبر داده است. جمهوری اسلامی موضع مقامات سوری را نقل کرده است که به سبب حمایت از مخالفین دولت سوریه، تركيه و كشورهاي عربي بايد در ليست سازمان‌هاي حامي تروريسم قرار بگيرند.
روزنامه‌ها سخنان ریاض الاسعد فرمانده نیروهای مخالفان موسوم به ارتش آزاد سوریه را نقل کرده‌اند كه مخالفان برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی برای حمله به دمشق، پایتخت در دست دارند و به زودی آن را به مرحله اجرا در می‌آورند. وی مدعی شده است که این حمله بسیار بزرگ‌تر از اقدامات نظامی پیشین ارتش آزاد سوریه خواهد بود و نقطه تمرکز آن دمشق است. اين در حالي است كه درگیری‌ها در اطراف فرودگاه دمشق برای پنجمین روز متوالی همچنان ادامه داشت. روزنامه ایران برای شرایط سوریه عنوان «جنگ در دروازه‌های دمشق» را انتخاب کرده است.
این در حالی است که روزنامه جوان در صفحه بین‌الملل خود، با عنوان «بوق حمله فراگیر به دمشق به رغم ناتوانی در مقابله با ارتش»، سخنان الاسعد را ادعای جدید مخالفین خوانده است. جوان در مطلبی دیگر در مورد اذعان نتانیاهو به وجود منافع مشترک عربستان و اسرائیل، از زبان سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان گفته رقابت با ایران، دلیل حضور ما در سوریه است.
منبع: تابناک
برچسب ها: مسئولان ، سوریه ، تسلیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.