سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کاهش بیماری سل در دامداری های خراسان رضوی

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: میزان ابتلای دام های استان به سل گاوی کاهش یافته است.

دکتر محسن عابدزاده در گفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد با اعلام این خبرافزود: مقایسه گزارش های وقوع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله؛سل گاوی نشان می دهد درصد آلودگی گاو و گوساله های دامداری های استان به این بیماری در 8 ماهه ابتدای سال جاری به 07/0 درصد رسیده که در مقایسه با سال گذشته و در همین بازه زمانی که 24/0 درصد بوده است در حدود یک چهارم کاهش یافته است.

وی اظهار کرد : در مدت یادشده بیش از 93 هزار راس از دامهای یادشده تحت پوشش تست توبرکولین برای شناسایی عامل بیماری سل قرارگرفتند که از این میان فقط 62 راس علائم مثبت را نشان دادند در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته 193 راس از 82 هزار راس دام تحت پوشش تست قرار داده شده بوده است.

عابدزاده، عامل بیماری سل را باکتری مایکوباکتریوم توبرکولوزیس و راههای انتقال بیماری را از طریق شیر، غذا، هوای آلوده و تماس با دام آلوده یا افراد آلوده به باکتری دانست و یادآور شد، نگهداری دام در مکان های تاریک بدون تهویه و مرطوب و بطور کلی روش نگهداری دام بطور متراکم و بیشتر از ظرفیت محیط دامداری جزء عوامل مستعد کننده ابتلا به بیماری سلمی باشد.

وی علائم بیماری در دام ها را تنگی نفس، تخریب شش ها، سرفه های شدید همراه با خروج خلط خون آلود لاغری مفرط و بی اشتهایی دانست و ازکنترل و نظارت بر تردد و نقل وانتقال دام و فرآورده های خام دامی وقرنطینه های مرزی و بین استانی، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت نکات ایمنی هنگام تماس و کار با دام و استفاده از ماسک،جوشانیدن شیر به حدکافی، عدم نگهداری دام به شکل متراکم و در مکان های تاریک، مرطوب و بدون تهویه و انجام تست توبرکولیناسیون(تست سل) توسط دامپزشکی و کشتار دام های آلوده را از مهم ترین راه های پیشگیری و کنتر ل بیماری ذکر کرد.

وی خاطرنشان ساخت: بيماري هاي مشترك (زئونوزها) از قبیل؛ سل ، تب مالت(بروسلوز)، هاری، کیست هیداتید و ... به دليل تنوع ميزبان و مخزن ،پراكندگي جغرافيايي و تعدد از اهميت ويژه اي برخوردار است و هميشه مبارزه با آن با مشكلاتي همراه بوده است و از آنجايي كه دامداري و دامپروري جزء لاينفك زندگي روستائيان، عشاير و كشاورزان بوده و به طور دائم در تماس نزديك با دامها مي باشند و يا به علت شغلي با دام درتماس مي باشند مي توان نتيجه گرفت كه درصد بالايي از افراد جامعه درمعرض ابتلای به بيماري هاي قابل انتقال بين حيوان و انسان هستند و ازطرفي ظهور بيماريهاي نوپديد اين مسئله را تقويت مي كند كه اساسي ترين استراتژي ها در امر مبارزه با اين بيماري ها هماهنگي بين بخشی واستفاده ازمنابع و امكانات ساير بخشها، از جمله بخش خصوصي است كه ميتوان با مشاركت آنها و با شناخت وضعيت موجود در امر مبارزه با اين بيماريها به موفقيتهاي مطلوبی نائل گرديم.

عابدزاده، ضمن اظهار نگرانی از کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، این عوامل را از مهمترین چالش های پیش روی بهداشت دام و انسان دانست./س

برچسب ها: کاهش ، بیماری ، سل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.