سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براي جلوگيري از سوءهاضمه چکار کنيم؟

یکی از علائم بارز سوء هاضمه سوزش معده است. سوزش معده دردی در پشت قفسه سینه است. این درد ممکن است حالتی گذرنده داشته باشد، اما گاهی بسیار جدی می شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ سوءهاضمه یکی از ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی است که از نظر پزشکی هیچ علت ارگانیک مشخصی برای آن پیدا نشده است اما مبتلایان به آن احساس ناراحتی شدید هنگام یا بعد از غذاخوردن پیدا می‌کنند.

سوء هاضمه با درد مزمن و یا مکرر در ناحیه فوقانی معده تشخیص داده می شود. این اختلال، باعث تحریک مری شده، طعم تلخ یا ترشی در دهان ایجاد می کند.

سوءهاضمه معمولا بدنبال خوردن غذاهای خیلی چرب، روغنی و پر‌ادویه و تند اتفاق می‌افتد. این مشکل هم در بچه‌ها و هم در بزرگسالان وجود دارد.

سبوس گندم از مهم‌ترين منابع الياف گياهي است. عدم تنوع مواد غذايي به خصوص در طولاني مدت باعث به هم خوردن وضعيت هضم، جذب و دفع مي‌شود و انواع علائم سوءهاضمه را ايجاد مي‌كند.

با توجه به چند نکته مي‌توان از بروز سوءهاضمه تا حد زيادي جلوگيري کرد. براي مثال رعايت رژيم غذايي مناسب حاوي مواد متنوع پروتئيني، چربي، كربوهيدرات، ميوه و سبزيجات تازه براي اين منظور بسيار ضروري است. وجود الياف گياهي كه بيشتر از طريق خوردن ميوه و سبزيجات به بدن مي‌رسد در هضم و جذب و دفع موادغذايي بسيار مهم است.

- سعی کنید به جای صرف یک وعده سنگین، چندین وعده سبک غذا در روز صرف کنید.

- غذاهای سالم و کم چربی بخورید و حتی الامکان از خوردن غذاهایی مثل چیز برگر و سیب‌زمینی سرخ کرده پرهیز نمایید.

- توجه کنید که چه غذاهایی بیشتر شما را در معرض سوء‌هاضمه قرار می‌دهد، از خوردن آنها خودداری نموده همچنین دیده شده که میوهای اسیدی و حاوی ویتامین ث و نوشابه‌های گاز‌دار نیز در تشدید مشکلات شما نقش دارند.

نکته: تحرك و ورزش از عوامل بسيار مهم براي سلامتي انسان به خصوص در جلوگيري از سوءهاضمه است. با توجه به اين كه وظيفه همه اعضاي بدن تحت تاثير فرمان‌هاي اعصاب است، عواملي چون استرس، دلهره، تشويش، نوع كار و ساير عوامل اطراف زندگي شخص مي‌توانند از طريق مختل كردن كار معده و روده، عمل هضم و جذب و دفع را مختل كرده و مشكلات مربوط به سوءهاضمه را ايجاد كند، لذا بايد از عوامل استرس‌زا دوري كرد و كوشيد تا آرامش حفظ شود. هم‌چنين استراحت و خواب از عواملي هستند كه به آرامش كمك كرده و در سلامت انسان دخالت مستقيم دارند.

برچسب ها: سوءهاضمه ، سوزش معده ، مری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.