سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان بي بي سي به اشغالگري و انزواي اسرائيل

بي بي سي اذعان کرد رژيم صهيونيستي به علت توسعه اشغالگري اش، منزوي شده است.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني بي بي سي، فشارهاي ديپلماتيک بر اسرائيل به علت برنامه جديد آن براي احداث سه هزار خانه جديد براي شهرک نشينهاي اسرائيلي در  سرزمينهاي فلسطيني اشغال شده افزايش يافته است. مقامات کاخ سفيد ساعاتي پيش از مقامات اسرائيل درخواست کردند در اين تصميم خود تجديدنظر کنند. اجراي اين طرح اسرائيل سبب مي شود  رسيدن به هدف تشکيل دو کشور مستقل در منطقه دشوارتر شود. 
وودا ديويس، خبرنگار شبکه در منطقه در اين خصوص گفت:« بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل از اينکه مطالبي را به زبان بياورد که سبب ناراحتي دوستانش شود ناراحت نمي شود و به آن توجهي ندارد. البته نتانياهو احساس مي کند تاحدودي منزوي شده است. انگليس که ازجمله متحدان اروپايي اسرائيل است روز گذشته سفير اسرائيل در لندن را به علت مسئله بغرنج شهرک سازي هاي اسرائيل، مورد عتاب قرار داد. متحدان اسرائيل هم به تل آويو هشدار داده اند که استمرار توسعه شهرکهاي يهودي نشين در سرزمينهاي اشغال شده فلسطيني مانعي در مسير تحقق هدف تشکيل دو کشور مستقل در منطقه است که بتوانند در کنار هم در منطقه موجوديت داشته باشند. وقتي اسرائيل طرح جديدش را براي احداث شهرکهاي جديد مطرح کرد، تنشها شدت پيدا کرد. ناظران مي گويند اگر اسرائيل اين طرح را عملياتي کند، ميخ نهايي را به تابوت تشکيل دو کشور مستقل در منطقه خواهد کوبيد. باتوجه به اينکه اسرائيل تاکنون چندين شهرک در اين منطقه ايجاد کرده است ، اجراي پروژه جديد موسوم به اي يک و احداث ديوار جداکننده اطراف آن ، سبب قطع ارتباط بخش شرقي اورشليم(قدس) با ديگر بخشهاي سرزمينهاي فلسطيني مي شود و سبب مي شود شکل گيري کشور مستقل فلسطيني در آينده ناممکن شود. همين طرح اسرائيل سبب شده است واکنش شديدي از جانب بزرگترين متحد اسرائيل يعني آمريکا بروز کند. جي کارني سخنگوي کاخ سفيد در سخناني تاکيد کرد واشنگتن به شدت از اسرائيل مي خواهد در اين تصميم يکجانبه جديدش تجديدنظر کند و از خودش خويشتن داري نشان بدهد زيرا اين اقدامات نتيجه معکوس به همراه دارد.»
ديويس در ادامه افزود: مقامات اسرائيل مي گويند اقدام اخير تشکيلات خودگردان فلسطين مبني بر عضويت ناظر در سازمان ملل متحد علت بروز تنشهاي اخير است که سبب ارتقاي جايگاه فلسطين در اين نهاد بين المللي شده است. اسرائيل به شدت مخالف اين اقدام است و اعلام کرده است اين اقدام بدون مجازات باقي نخواهد ماند. داني دانون ، سخنگوي دولت اسرائيل گفته است اين اقدام فلسطيني ها به منزله سيلي زدن است و نمي توان از کنار آن گذشت و اسرائيل نيز مقابله به مثل خواهد کرد. شايد به لطف اقدام اخير سازمان ملل متحد درباره فلسطين، اعتماد به نفس فلسطيني ها افزايش يافته يابد اما گسترش شهرکهاي اسرائيلي مي تواند سبب نقش بر آب شدن آرزوي آنها براي تشکيل کشور مستقل شود. فلسطيني ها مي خواهند اروپا در حمايت از آنها کاري انجام بدهد. به گفته صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطيني، کشورهاي اروپايي بايد با اسرائيل مقابله کنند و اجازه ندهند شهرک سازيهايش را گسترش بدهد. مقامات انگليس و فرانسه به صورت تلويحي اعلام کرده اند اگر اسرائيل طرح احداث شهرکهاي جديدش را اجرايي کند، اقدام قاطعي عليه تل آويو صورت خواهند داد. البته بعيد است انگليس و فرانسه برخوردشان را به حدي پيش ببرند که بخواهند سفراي خود را از تل آويو فرابخوانند. به هرحال، مقامات اسرائيل اعلام کرده اند که حاضر نيستند از تصميم خودشان عقب نشيني کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.