سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار در آستانه انتخابات ایران؛

تقویت سازمان های اطلاعاتی-امنیتی آمریکا

با توجه به آسیب ها و خدشه دار شدن وجه ی سیستم های اطلاعاتی – امنیتی اسرائیل در عملیات های شناسایی مقاومت اسلامی ، ایالات متحده آمریکا برای ترمیم ضعف های اطلاعاتی- امنیتی و جلوگیری از آسیب های احتمالی، تقویت سازمان های اطلاعاتی –جاسوسی خود را دستور کار قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، درپی شکست تیم های جاسوسی ایالات متحده امریکا در منطقه مقامات امنیتی این کشوربه دنبال ترمیم سیستم جاسوسی در فضای بین المللی هستند.

 

ایالات متحده آمریکا مصمم است در پنج سال آینده شمار جاسوسان خود در خارج از مرزها را افزایش دهد. برای این منظور دستگاه اطلاعاتی ارتش آمریکا که طبق آمارهای افشا شده بیش از 15000 جاسوس در نقاط مختلف سطح جهان دارد، صدها همکار جدید را برای پیش برد اهداف خود به کار خواهد گرفت.

 

 ایالات متحده آمریکا پس از حمله‌ی تروریستی یازده سپتامبر 2001 فعالیت‌های سری خود در زمینه‌ی اطلاعاتی و امنیتی را به میزان قابل توجهی گسترش داده است. اکنون وزارت دفاع این کشور تصمیم گرفته است، تعداد جاسوسان خود در سراسر جهان را افزایش دهد.

 

دولت اوباما برخلاف دولت‌های پیشین آمریکا به عملیات محرمانه و فعالیت های جاسوسی تمایل زیادی دارد و از اقدامات جنجال‌برانگیز نظامی پرهیز می‌کند.

 شنیده های حکایت از آن دارد سازمان "دی آی ای" شمار همکاران خود در خارج از ایالات متحده را از چند صد نفر به یک‌هزار و 600 نفر می‌رساند. قرار است که میان 800 تا یک‌هزار تن از این افراد به طور مخفیانه فعالیت کنند. بخشی از این تعداد، تازه استخدام خواهند شد و بخشی نیز از 16هزار و 500 کارمند فعلی "دی آی ای" انتخاب می‌شوند.


در سال‌های گذشته همواره فعالیت‌های ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در خارج، تداخل بیشتری یافته است.

 

به عنوان نمونه مبارزه‌علیه شورشیان افغانستان از طریق هواپیماهای بی‌سرنشین را سازمان سیا هدایت می‌کند. در مقابل، ارتش آمریکا برای دست‌یابی به اطلاعات محرمانه بیش از پیش به شیو‌ه‌های سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی متوسل می‌شود.

 

 تصمیمات اخیر مقامات آمریکایی حائز اهمیت است که برخی کارشناسان قضایی آمریکایی معتقدند که استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین در جنگ علیه تروریسم، برعکس عمل کرده و تروریسم را تقویت می‌کند.

 

باید یادآور شد تصمیم برای تغییرات بنیادین در ساختار "دی آی ای" سال گذشته اتخاذ شده بود، زمانی که جیمز کلاپر، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کرده بود، نیازهای اطلاعاتی پنتاگون در بسیاری موارد تامین نمی‌شود و مشغله‌ی بیش از حد سازمان سیا از سوی طراحان این تصمیم توجیحی برای مخالفان این طرح مطرح شد

 

*انقلاب های عربی یکی دیگر از دلایل قلم داد شد

 

کارشناسان امور اطلاعاتی- امنیتی ایالات متحده آمریکا بر این عقیده اند که سیا در رابطه با بهار عربی غافلگیر شده بود، می‌تواند انگیزه‌‌ای برای تغییر ساختار سازمان‌اطلاعاتی "دی آی ای" باشد. این سازمان قرار است در آینده به کسب اطلاعات صنعتی – نظامی بپردازد و در این زمینه باری از دوش سیا بردارد.»

 

*این طرح شک و تردید های بسیاری را به دنبال داشته است

طرح جدید امنیتی آمریکا " تقویت و افزایش نیرو های اطلاعاتی- امنیتی " باعث بروز تردید‌هایی شده است. اینکه آیا اصلا امکان‌پذیر خواهد بود که طی چند سال صدها جاسوس را، که هرکدام از آنها باید هویت جدیدی کسب کند، برای این کار آماده سازد؟ علاوه بر این، برای تربیت این تعداد جاسوس باید هزاران کارشناس آمریکایی در زمینه‌های گوناگون به‌کار گرفته شوند.

 

رسانه های این کشور به این نکته نیز اشاره دارند که گسترش دامنه‌ی فعالیت‌"دی آی ای" می‌تواند باعث تشدید حمله‌های هواپیماهای بی‌سرنشین به شورشیان شود؛ اقدامی که هم‌اکنون در تیررس انتقاد کارشناسان قضایی آمریکا قرار گرفته است. آنها معتقدند که این اقدام نظامی در درازمدت تاثیر عکس می‌گذارد و باعث تقویت تروریسم می‌شود.

 

"دی آی ای" با یگان‌های ویژه‌ی ارتش آمریکا همکاری تنگاتنگ دارد و علاوه بر افغانستان و پاکستان، در کشورهای دیگر از جمله یمن نیز فعالیت می‌کند.

 

از آنجا که این سازمان اطلاعاتی "دی آی آی " به ارتش تعلق دارد، بر خلاف سازمان سیا، از کنترل‌های پارلمانی معاف است.

منبع: محدوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.