سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

12 زخمي در درگيري پليس اسلووني با تظاهرکنندگان معترض به فساد

در درگیری های روز دوشنبه بین پلیس و معترضان در شهر ماریبو دومین شهر بزرگ اسلوونی دست کم 12 نفر زخمی شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، این اعتراضات تازه ترین حلقه از زنجیره اعتراضات به کاهش بودجه و فساد در اسلوونی است که از مشکلات مالی رنج می برد. 
 پلیس اسلوونی اعلام کرد بیش از چهل نفر از تظاهرکنندگانی را که در ماریبو به سوی پلیس سنگ و مواد آتشزا پرتاب می کردند بازداشت کرده است. پلیس اسلوونی شمار شرکت کنندگان در این اعتراضات را شش هزار نفر اعلام کرد. 
معترضان خواستار استعفای فرانک کانگلر شهردار ماریبو بودند که به فساد متهم است. کانگلر در ماه نوامبر به اتهام فساد از حزب مردم اسلوونی که در دولت ائتلافی محافظه کار حضور دارد اخراج شد ولی تاکنون حاضر نشده است از سمت شهرداری استعفا کند. 
اعتراضات در پنج شهر دیگر اسلوونی بدون درگیری پایان یافت. 
تظاهرکنندگان اعلام کردند انتخاب بوروت پاهور نخست وزیر سابق از جناح چپ میانه به عنوان رئیس جمهور -که سمتی تشریفاتی است- موجب بهبود اوضاع در اسلوونی که از پیامدهای کندی رشد اقتصاد جهانی رنج می برد نخواهد شد. یکی از معترضان در لیوبلیانا گفت ما خواستار تغییرات عمیق در جامعه هستیم نه تغییر اسامی رهبران. ما به تغییر نظام بانکی و بهبود دموکراسی و تامین اجتماعی نیاز داریم. 
اسلوونی در سال 2007 به منطقه یورو پیوست و هم اکنون مجدانه تلاش می کند از درخواست کمک مالی از خارج پرهیز کند. این کشور با مشکل رکود و افزایش نرخ بیکاری و افزایش شمار وام های بازپرداخت نشده در بانکها مواجه است. دولت قصد دارد دستمزدها را در بخش خصوصی کاهش دهد و بخش اعظم کمک های اجتماعی را حذف و سن بازنشستگی را افزایش و بودجه مدارس و بخش بهداشت را کاهش دهد تا از این طریق کسری بودجه را از 4.2 درصد کنونی به حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی برساند. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.