سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای سیاست‌های تجاری جدید در جهت مقابله با تحریم ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح سیاست‌های تجاری جدید کشور در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی گفت:برای مقابله با تحریم های مداوم خارجی باید به طور مستمر سیاست های جدید تجاری طراحی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، مهدی غضنفری در همایش تبیین توانمندی‌های صنعت لوازم خانگی اظهار داشت: تحریم‌ها هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد و سختگیرانه‌تر می‌شود،  به گونه ای که در سال گذشته تحریم‌ها تنها شامل بانک‌های تخصصی و کشتیرانی می‌شد اما هم‌اکنون تجارت کشور نیز بسته شده است که در چنین شرایط باید سیاست‌های تجاری جدیدی را اجرا کنیم.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای امسال ارز بحران جدی را برای کشور ایجاد کرد افزود: طی این مدت از 17 میلیارد دلار واردات کالا هفت میلیارد دلار از طریق ارز صادرکنندگان تامین شد..
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در شش ماهه امسال از 27 میلیارد دلار واردات کالا 11 میلیارد دلار از طریق ارز غیر بانکی تامین شد که این نشان دهنده این بود که بانک مرکزی مانند گذشته نمی‌تواند ارز مورد نیاز تجارت را تامین کند.

وی با بیان اینکه کوچکترین اشتباهی در حوزه اقتصاد در شرایط کنونی لطمات زیادی به کشور وارد خواهد کرد، گفت: مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم که شاید با قوانین عادی امکان‌پذیر نبودند.

غضنفری با اشاره  به اینکه اولویت بندی گروههای کالایی یک سیاست جدید تجاری برای مقابله با مشکل کمبود ارزی کشور مجسوب می شود گفت: هم اکنون تمام اولویت‌ها به جز غذا و دارو و اولویت 10 برای واردات ارز مبادله‌ای و غذا و دارو نیز برای واردات ارز مرجع می‌گیرند و ثبت سفارش اولویت 10 نیز متوقف شده است.
 
غضنفری با اشاره به این‌که تا سوم مهر ماه سال جاری هیچ‌گونه پیش‌بینی از وضعیت تامین ارز سایر اولویت‌ها به جز یک و دو نشده بود، اظهار کرد: در این تاریخ مرکز مبادلات ارزی راه‌اندازی و آرامش تا حدودی بر بازار ارز حاکم شد.
 
این مقام مسوول با اشاره به این‌که با توجه به سیاست‌های ارزی کشور صادرات مواد خام و اولیه ممنوع شده است، گفت: اولویت 10 نیازی به تامین ارز برای واردات ندارد  چرا که تولید داخلی آن‌ها وجود دارد،البته نباید فشاری به مردم وارد شود و باید با کمترین قیمت کالا تامین شود.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی متفاوت است، اضافه کرد: بورس کالا در زمینه قیمت‌گذاری‌ها اشتباهاتی داشت اما ما با ممنوعیت صادرات مواد اولیه مانند پتروشیمی تلاش کردیم مواد موردنیاز صنایع را به اندازه کافی تامین کنیم.

برچسب ها: سیاست تجاری ، ارز ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.