سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با همت پژوهشگاه ميراث فرهنگي؛

نمايشگاه عکس پناه‏جويان لهستاني به ايران در ورشو

نمايشگاه عکس پناه‏جويان لهستاني به ايران در جنگ دوم جهاني توسط پژوهشگاه ميراث‏ فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و سفارت جمهوري اسلامي ايران در ورشو برگزار شد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ مدير ارتباطات و همکاري‏هاي بين‏‌الملل پژوهشگاه در اين رابطه گفت: اين نمايشگاه نهم آذر سال جاري با حضور مقامات لهستاني، تعدادي از سفراي خارجي، وابستگان نظامي لهستان، «صمدعلي لکي‏زاده»، سفير جمهوري اسلامي ايران در لهستان و«پريسا محمدي»، رئيس پژوهشگاه گشايش يافت .
سوسن چراغچي افزود: اين عکس‏ها که برگرفته از آرشيوهاي عکس سال‏هاي اوليه جنگ دوم جهاني است اسارت در اردوگاه‏هاي کار اجباري سيبري در شوروي سابق وايران است.
وي تصريح کرد: 120 هزار اسير لهستاني در سال 1942 پس از دو سال انتقال در اردوگاه‏هاي کار اجباري نيروهاي شوروي سابق در سيبري، از اين زندان‏هاي مخوف رها شدند تا به ايران آمده و با گذر از مرزهاي اين کشور راهي لهستان، ساير کشوها و يا جبهه‏هاي جنگ متفقين عليه متحدين شوند.
اين مقام مسوول ادامه داد: مهرباني و مهمان ‏نوازي مردم ايران از اين اسيران به گونه‏‌اي بود که اين سرزمين براي لهستاني‏‌هاي رنج ديده از مصائب اسارت تبديل به بهشتي امن شد و بسياري از آنها در ايران ماندند.
مدير ارتباطات و همکاري‏هاي بين‏‌الملل پژوهشگاه با بيان اينكه گورستان‏هاي لهستاني‏‌ها در تهران، قزوين، اهواز، اصفهان و ... خود گواهي بر اين واقعيت تاريخي است، خاطرنشان كرد:در مراسم گشايش اين نمايشگاه، تعدادي از پناه‏جويان لهستاني که اينک به سن کهولت رسيده‌‏اند، در نمايشگاه حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند و از ايران و ايرانيان به نيکي ياد و از مهمان‏نوازي مردم  كشورمان قدرداني کردند .
لازم به ذكر است؛  مشارکت پژوهشگاه در برگزاري اين نمايشگاه با هدف ايجاد تعاملات فرهنگي ميان سازمان و مردم و مسوولان حوزه فرهنگي لهستان با همياري و مساعدت سفارت جمهوري اسلامي ايران در ورشو صورت گرفته است .
گفتني است؛ اين نمايشگاه تا اواخر سال جاري ميلادي در ورشو، پايتخت لهستان براي بازديد علاقه‌مندان داير خواهد بود./ص
 
برچسب ها: پژوهشگاه ، میراث ، فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.