سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

صادرات دام زنده به ایران از سر گرفته می شود

وزیر مالیه افغانستان با تاكید بر اهمیت توسعه مبادلات بازرگانی با ایران از سوی دولت متبوعش گفت: قول می دهم تا دو هفته دیگر ممنوعیت صدور دام از افغانستان به ایران بر طرف شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران زاهدان ، عمر زاخیل وال  در نشست مشترك با تنی چند از مقامات دولت ایران به ریاست وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شهرستان مرزی هیرمند، افزود: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با كشور دوست و برادر ایران از اولویتهای دولت مردان، تجار و شركتهای افغانستان است.

وی بیان كرد: هم اكنون روزانه هشت پرواز از كابل به دبی، شش پرواز به هندوستان، سه پرواز به تركیه و یك پرواز به پاكستان انجام می شود اما تعداد پروازهای بین ایران و افغانستان به مراتب كمتر از سایر كشورهاست كه باید گسترش یابد.

وزیر مالیه افغانستان بر برقراری پرواز میان زاهدان - كابل تاكید كرد و گفت: با توجه به رفت و آمدهای تجار و بازرگانان افغان به بندر چابهار و شهر زاهدان و همچنین فعال شدن محور ترانزیتی چابهار - میلك ضروری است پرواز زاهدان - كابل برای تسهیل در عبور و مرور اتباع دو طرف برقرار شود.

زاخیل اضافه كرد: رفت و آمد كامیونهای حامل كالاهای صادراتی و ترانزیتی از مرز میلك به زرنج كمتر از مرز دوغارون است در حالی كه باید 150 دستگاه كنونی به 400 مورد در روز افزایش پیدا كند.

وی اظهار كرد: استاندار ولایت نیمروز (همسایه شمال سیستان و بلوچستان) از طرف من اختیار كامل دارد تا با مسوولان ایرانی در زمینه توسعه مبادلات تجاری بحث و تبادل نظر و تصمیمات لازم را اتخاذ كند.

وی در پاسخ به اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر رعایت حق آبه ایران از رودخانه هیرمند از طرف افغانستان گفت: با وجودی كه حق آبه رودخانه هیرمند در حوزه اختیارات وزارت مالیه نیست اما مراتب و مسائل مطرح شده در این زمینه را به دولتمردان كشورم منتقل خواهم كرد.

رییس اتاق بازرگانی ولایت نیمروز افغانستان نیز گفت: بازارچه و پایانه مرزی میلك استان سیستان و بلوچستان نقش مهمی در توسعه تجاری و صادرات و ترانزیت كالا از ایران به افغانستان دارد.

'حاجی عبیدالله' افزود: با این وجود حجم مبادلات كالا و رفت و آمد خودروهای حامل كالاهای صادراتی و ترانزیتی به مراتب از سایر مبادی مرزی مانند دوغارون كمتر است.

وی بیان كرد: روزانه افزون بر 800 كامیون از مرز دوغارون در خراسان رضوی وارد افغانستان می شود اما از مرز میلك در سیستان و بلوچستان تنها 150 دستگاه امكان ورود و به همین تعداد خروج دارد كه می توان آن را به حداقل 400 كامیون افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی نیمروز افغانستان گفت: با آزاد شدن ترانزیت مواد سوختی شمار زیادی تانكر حامل سوخت به سمت مرز دوغارون خراسان برگشتند كه به دلیل نبود توانایی در ترخیص آنها در خواست كمك از بازارچه میلك شده است.

عبیدالله افزود: رفت و آمد تانكرها از مرز میلك نیز از مدتی پیش آغاز شده و مسوولان دست اندركار در داخل مرز افغانستان آمادگی لازم برای پذیرش تانكرهای سوخت را دارند كه امیدواریم در میلك نیز شمار پذیرش و انتقال این تانكرها افزایش یابد.

وی گفت: متاسفانه به سبب نبود امكانات لازم عبور و مرور دست اندركاران فعالیتهای تجاری و مسافران در میلك تنها از یك مسیر انجام می شود كه لازم است راه رفت و آمد مسافر و كالای همراه آنان از مسیر تجارتی جدا شود.

استاندار ولایت نیمروز افغانستان نیز در این نشست گفت: روابط عمیق تاریخی و مذهبی دو كشور ایجاب می كند كه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته كشور جنگ زده افغانستان را كمك كند و حجم كمكها را افزایش دهد.

'سرور ثبات' افزود: بعضا مشكلات كوچك در مرز توسط برخی شركتها یا تجار و یا رانندگان كامیونها به وجود می آید كه انتظار داریم با گذشت مسوولان ایرانی این موارد در همان محل مرتفع و حل و فصل شود.

وی بیان كرد: استان نیمروز به برخی كالاهای مصرفی روزمره مانند لبنیات نیازمند است كه اخیرا به علت بالا رفتن مالیات و عوارض گمركی قیمت تمام شده این كالاها برای مصرف كننده افزایش یافته و مقرون به صرفه نیست به همین سبب امید است در این زمینه نیز مسوولان ایرانی همكاری و مساعدت لازم را انجام دهند./س

برچسب ها: صادرات ، دام ، ازایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.