سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

تنظیم روابط با کشورهای همسایه اولویت سیاست خارجی ایران است

وزیر امورخارجه گفت: سیستان ‌و بلوچستان با توجه به موقعیت مناسبی که دارد از ظرفیت‌های بالایی برای گسترش مبادلات مرزی برخوردار است، پس در چنین شرایطی ایجاد بازارچه‌های مرزی نتایج موثری مانند، امنیت پایدار را برای این استان به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، صالحی در سفر به سیستان و بلوچستان و بازدید از مرزهای استان در زاهدان با اشاره اینکه وجود امنیت در کشورهای همسایه، به افزایش مبادلات و ترانزیت کالا کمک می‌کند اظهار داشت: ایران از تمامی گروه‌هایی که سعی در ایجاد امنیت و ثبات در کشورهای مختلف را دارند به ویژه افغانستان حمایت می‌کند زیرا معتقد هستیم که اگر کشور همسایه در صلح و ثبات باشد، ایران نیز در امنیت و ثبوت به سر می‌برد.

وی بیان کرد: ایران موقعیت راهبردی در جهان دارد و در حالیکه بسیاری از کشورها آرزوی داشتن چند کیلومتر مرز مهم را دارند، تمام مرزهای کشور ما از شمال تا جنوب و غرب به شرق دارای موقعیت ممتاز و ویژه است و حتی اگر از فضا به آن نگاه کنیم در قلب و مرکز نیمکره خشکی جهان به چشم می خورد.

صالحی با اشاره به مزیت های نسبی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در ایران فقط این استان مستقیما به آبهای آزاد و اقیانوس ارتباط دارد و دو همسایه بزرگ و مهم کشورمان را نیز در کنار خود دارد.

وی اظهار داشت: مردم این دو کشور در همه ابعاد تشنه ایران هستند که از این ظرفیت می توان برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر سیستان و بلوچستان بهره زیادی برد.

وی تصریح کرد: شناخت تاثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر امنیت این استان از اساسی‌ترین نکات در درک آسیب‌پذیری‌های امنیتی و جلوگیری از هرگونه تنش و کنش‌های ضدامنیتی به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: سیستان ‌و بلوچستان با توجه به دارا بودن موقعیت استراتژیکی از ظرفیت‌های بالایی برای گسترش مبادلات مرزی برخوردار بوده و نقش بسزایی در توسعه اقتصاد کشور دارد‌.

وی گفت: بدون تردید داشتن مرزهای کنترل شده و مناطق مرزی بدون تنش و بحران، در برقراری امنیت و اعمال حاکمیت دولت در هر کشور، نقش کلیدی و هدایت کننده‌ای داشته و از سوءاستفاده و دخالت دشمنان خارجی و داخلی می‌کاهد.

وی افزود: تنظیم روابط با کشورهای همسایه اولویت سیاست خارجی ایران است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.