به گزارش
گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای ، برای توسعه ی یک بازی رایانه ای، ضروری است که سه تیم «تیم کارگردانی هنری»، «تیم کارگردانی فنی» و «تیم طراحی بازی» با یکدیگر تعامل داشته باشند.
دانشگاه علمی-کاربردی برای تربیت نیروهای کارآمد در هر یک از این سه تیم، سه گرایش جداگانه برای رشته ی بازی سازی رایانه ای ایجاد کرده است.
هدف کلی دوره ی کاردانی ناپیوسته ی بازی سازی رایانه ای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عبارت است از به وجود آوردن یک زیرساخت علمی واحد و هماهنگ که به واسطی آن، مهارت های فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه ی بازی های رایانه ای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود.
همچنین، هدف از «گرایش کارگردانی فنی»، تربیت کردن نیروهای فنی (تکنسین) به منظور برنامه نویسی بازی ها و انجام دادن مهندسی نرم افزار بر روی طرح ها است که این دوره در مدت چهار ترم تحصیلی و با 72 واحد درسی ارایه خواهد شد.
رشته های علمی و کاربردی با هدف اشتغال زایی در بخش صنعت، تبدیل هنر-صنعت بازی به یک فعالیت سودآور برای جامعه، تثبیت اقتدار فرهنگی ایران در راستای سند چشم انداز با توجه به پیشینه غنی فرهنگ اسلامی-ایرانی برنامه ریزی شده است.
قابلیت ها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان این دانشگاه در گزارش نویسی و مستندسازی فعالیت ها، ارایه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (presentation)، قابلیت تعامل با سایر اعضا در کار گروهی، قابلیت طبقه بندی نمودن اطلاعات کاری، رعایت اخلاق حرفه ای و تنظیم رفتار سازمانی،تفکر نقادانه و اقتضایی وخلاقیت و نوآوری است.
توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK یا Unity)، توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده، توانایی تهیه ی خروجی و آشنایی کامل با بخش های مختلف موتور، آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازی ساز، توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازی ساز وآشنایی کامل با بخش های هوش مصنوعی موتور بازی ساز را می توان از دیگر توانمندی فارغ التحصیلان در این دانشگاه نام برد.
همچنین توانایی تهیه ی محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازی ساز، توانایی برنامه نویسی، اشکال زدایی و اسکریپت نویسی با موتور بازیساز، آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی، توانایی بهبود دادن کارایی مدل های مورد استفاده ،آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرم افزار مورد استفاده در بازی سازی رایانه ای ،توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه، برقراری تعامل با اعضا و مدیران دو تیم فنی دیگر بازی¬سازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی از دیگر توانمندیهای فنی فارغالتحصیلان است.
همچنین دانش جویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در مشاغل برنامه نویس گرافیکی بازی ها،تکنسین طراح فیزیک بازی ها،تکنسین طراح هوش مصنوعی بازی ها،برنامه نویس واسطه های کاربر (User Interfaces) متشکل از دو زیرواسط ،زیرواسط HUD (Heads-up Display)، زیرواسط گرافیکی کاربر GUI (Graphical User Interface) و تکنسین مهندسی نرم افزار در پروژه های بازی سازی ملی مشغول کار شوند.
نخستین مرکز دانشگاهی بازیسازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بهمن ماه سال جاری آغاز به کار می کند .
بنیاد ملی بازی های رایانه ای برنامه های آموزشی خود را پیشتر با تاسیس انستیتو ملی بازی سازی به عنوان اولین مرکز تخصصی آموزش ساخت بازی در کشور، آغاز کرده است.
برنامه ریزی جهت ارتقای رشته های تحصیلی یاد شده به سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دستور کار این بنیاد قرار دارد./ح