سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احساس توانمندی، کلید اصلی استقلال در کودکان

یک روانشناس گفت: کلید اصلی رسیدن کودک به اساس استقلال و موفقیت این است که او احساس توانمندی کند.

محمودی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: هر چه کودک بزرگتر می شود، بیشتر به این درک می رسد که او شخصی منحصر به فرد و جدا از والدینش است و هر چه هویت فرزند رشد می کند، بیشتر نیاز پیدا می کند به تنهایی کارها را انجام دهد به همین دلیل باید برای استقلال کودک ارزش قائل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید اجازه داد فرزند خودش تجربه کند، تصریح کرد: کودک باید به طور دائم با استفاده از کشف محیط اطرافش، محدودیت را خود تجربه کند و برای این کار باید محیط خانه را بی خطر ساخت یعنی به جای آنکه مرتب به او گوشزد کنیم که خطرناک است باید اجسام خطرناک را از محیط خانه برداریم با چنین کاری به کودکان آزاری و استقلال بیشتری می دهیم و موجب آرامش خاطر ما نیز می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: باید گاهی اجازه دهیم کودک کنترل امور را در دست گیرد، حتی اگر تصمیماتش به نظر عجیب و غریب بیاید، زمانی که اجازه می دهیم کودک خودش تجربه کند و به نتیجه مورد نظر ما برسد به او فرصتی برای رشد و یادگیری داده ایم.

به گفته این روانشناس، کلید اصلی رسیدن کودک به احساس استقلال و موفقیت این است که او احساس توانمندی کند و به این باور برسد که از عمده ی انجام کارها بر می آید، اما برای پرورش دادن توانایی او باید وظایف را برای کودک به مراحل مختلف تقسیم کرد و به آرامی و به وضوح مراحل را به او نشان داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید همواره به کودکان عشق بورزیم و از آنها حمایت کنیم چرا که اعتماد به نفس او تقویت خواهد شد و هر زمان که خواست به تنهایی کاری را انجام دهد او را تشویق و ترغیب کنیم، فرزندان به حمایت و قوت قلب ما نیاز دارند./ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.