سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاه صاحبي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح كرد

غرض ورزي شخصي عامل خلق کاريکاتورهاي توهين آميز سياسي

يک وکيل پايه يک دادگستري گفت: کاريکاتورهاي توهين آميز حاکي از اختلاف نظر و غرائض افراد است که به استناد ماده 609 و 698 قانون مجازات اسلامي جرم تلقي مي‌شود.

سيد علي شاه صاحبي در گفتگو با خبرنگار حقوقي، قضايي باشگاه خبرنگاران درباره مجازات توهين به مقامات سياسي در قالب کاريکاتور گفت: در بند 7 ماده 6 قانون در مورد تمسخر به اشخاص حقيقي و حقوقي در قالب کاريکاتور پيش بيني‌هايي کرده است.

وي با اشاره به شخصيت‌هاي حقوقي تصريح کرد: اين قانون در بيشتر موارد شامل مقام والاي رهبري و روحانيون است که داراي حرمت شخصي و مقام روحانيت هستند، لذا اگر کاريکاتوري به اين اشخاص انتساب داده شود مشمول قانون مجازات مي شود.
 
شاه صاحبي در ادامه يادآور شد: در مورد ساير مقامات سياسي نيز چنانچه تغيير شکل در کاريکاتور همراه با نوعي تمسخر و توهين همراه شود، به استناد ماده 609 و 698 قانون مجازات اسلامي جرم تلقي مي‌شود.

اين وکيل دادگستري خاطر نشان کرد: افرادي که قادر نيستند به زبان ساده مفهوم و منظورشان را انتقال دهند از روش کاريکاتور به شکل توهين آميز آن استفاده مي‌کنند و در قالب شکل به انتقاد مي‌پردازند.

شاه صاحبي به هدف استفاده از اين روش توسط برخي افراد اشاره کرد و گفت: اگر کاريکاتوري توهين و تمسخر تلقي شود نشان دهنده غرض ورزي و اختلاف سليقه شخصي طراح کاريکاتور است چراکه در اين امر ديگر هدف انتقاد سازنده و حسن نيت و سالم سازي دنبال نمي‌شود.

گفتني است؛ ششم آذر ماه سال جاري يکي از نشريات داخلي به دليل انتشار کاريکاتور توهين آميز نسبت به رئيس جمهور  با شکايت و اعتراض وزارت ارشاد مواجه که طبق آن اين روزنامه تا اطلاع ثانوي توقيف شد .

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.