سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

برنامه ریزی برای تولید سه برابری محصولات کشاورزی درکشور

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور از برنامه ریزی برای تولید سه برابری محصولات کشاورزی درکشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، غفاری گفت: محققان این سازمان برای حل مشکلات و تولید سه برابری محصولات کشاورزی برنامه ریزی کرده اند.

وی با اشاره به رونمایی از دو دستاورد مهم این موسسه افزود: این دستاوردها شامل رقم جديد ماشك علوفه‌اي مناسب كاشت در ديم‌زارهاي مناطق سرد و معتدل كشور با نام گل سفيد و رقم جديد عدس مناسب كشت در مناطق معتدل سرد و نيمه گرمسير ديم كشور با نام بيله سوار می باشند.

غفاری با بیان اینکه رقم جدید عدس به نام بیله سوار در مقابل بیماری شایع فوزاریوم مقاوم و عملکرد آن نیز20 درصد بیشتر از ارقام معمول است افزود: رقم علوفه ای ماشک گل سفید نیز اولین رقم علوفه ای دیم است که قابلیت کشت در اراضی دیم را دارا و بدون خاک ورزی قابل کشت است .

وی با بیان اینکه عملکرد این رقم تا 7 تن علوفه خشک در هر هکتار است افزود: مراكز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استانهاي آذربايجان شرقي، زنجان، خراسان شمالي، كرمانشاه، كردستان، گلستان، اردبيل و لرستان در محقق شدن این رقم با این موسسه همکاری نموده اند.

وی ميزان اراضي مستعد براي كشت رقم جديد در كشور را بالغ بر 1 ميليون هکتار عنوان نموده و افزود: استانهاي آذربايجان شرقي وغربي، زنجان، خراسان شمالي، كرمانشاه، كردستان، گلستان، اردبيل و لرستان مناسب برای کشت این نوع علوفه تشخیص داده شده اند.

غفاری با بیان اینکه اگر تنها 20 درصد اراضی به کشت گل‌سفيد اختصاص داده شود با متوسط 5 تن علوفه خشك از كشت خالص، سالانه ميتوان 5/2 ميليون تن علوفه خشك توليد كرد ادامه داد: با توسعه اين رقم در ديمزارها بتدريج حاصلخيزي مزارع افزايش يافته وضمن كاهش مصرف كودهاي شيميايي مي‌توان انتظار داشت توليد غلات نيز افزايش يابد.

وی همچنین به رقم عدس تولیدی بیله سوار اشاره نموده وبا بیان اینکه این رقم متحمل به بيماری پژمردگی فوزاريومی می باشد ادامه داد: ميانگين عملكرد این محصول 951 كيلوگرم در هكتار بوده و ميزان اراضي مستعد براي كشت رقم جديد در كشور 64 هزار هكتار می باشد که مناطق معتدل سرد، معتدل و نيمه گرمسير مغان، بيله سوار، كرمانشاه، لرستان، ايلام، گچساران و گلستان را شامل می شود./س

برچسب ها: برنامه ، تولید ، محصولات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.