سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه رژيم صهيونيستي دوستان اروپايي خود را از دست داد؟

ترديدي نيست كه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در 29 نوامبر با اكثريت قاطع آرا به پذيرش كشور فلسطين به عنوان ناظر غير عضو در آن سازمان راي مثبت داد و در اين ميان نكته بسيار جالب توجه آن بود كه كشورهاي كليدي اروپائي در اين راي گيري همراستاي با آمريكا حركت نكردند و به قطعنامه راي منفي ندادند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پاليسي، جمهوري چك تنها كشوري بود كه عليه فلسطين راي منفي داد مسئله تكان دهنده راي ممتنع آلمان و انگليس به اين قطعنامه بود، كشورهايي كه تا پيش از آن از حاميان اصلي رژيم صهيونيستي بودند. آيا اين بدان معناست كه رژيم صهيونيستي هم پيماني اروپا با خود را از دست داده است؟ 

دولت المان در اقدامي شگفت انگيز ظرف يازده ساعت تصميم خود را تغيير داد و از دادن راي منفي خودداري ورزيد و راي ممتنع داد و به نقل از منابع اروپائي هم اكنون نيز در مورد شهرك سازي هاي صهيونيستي با رژيم صهيونيستي در حال مجادله است. به نظر مي رسد كه در چالش كنوني جهاني آلمان بدنبال استفاده از فرصت جديد بدست امده است. 

اين مسئله با نگاهي به پيشينه روابط آلمان و رژيم صهيونيستي جالب توجه تر مي نمايد. آنگلا مركل صدر اعظم آلمان، در سخنراني خود پيش از افتتاح كنست رژيم صهيونيستي در سال 2008 اظهار داشت كه آلمان از حق رژيم صهيونيستي براي دفاع از خود حمايت مي كند و معتقد است كه تنها راه حل براي منازعه فلسطينيان و رژيم صهيونيستي مذاكره براي تشكيل دو كشور بدون مداخله خارجي است. 

وي در اين باره افزوده بود:"تمامي صدراعظم هاي پيش از من نيز بر مسئوليت تاريخي آلمان براي حمايت از امنيت رژيم صهيونيستي تاكيد كرده بودند." اين بخشي از مسئوليت تاريخي كشور من است. براي من امنيت رژيم صهيونيستي مسئله اي قابل معامله نيست."  

گرچه المان همچون گذشته يكي از متحدان رژيم صهيونيستي است اما امروز روابط آنان متزلزل تر از گذشته شده است. براي مثال يكي از مشاوران امنيت ملي مركل و كارشناس مسائل خاورميانه در سال 2009 يك سال پس از سخنراني مركل در كنست رژيم صهيونيستي، در صدد بود تا واشنگتن را متقاعد سازد تا از مخالفت خود با نظر قاضي گلدستون و سازمان ملل در مورد جنايات رژيم صهيونيستي در طول تجاوز به غزه در عملياتي موسوم به "سرب گداخته" دست بردارد. 

طبق گزارش ويكي ليكس كه از سفارت آمريكا در برلين در آن زمان به بيرون درز كرده بود، "نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي نيازمند كشاندن فلسطينيان به پاي ميز مذاكره است. براي فلسطينيان شرق بيت المقدس اين به معناي آنست كه صهيونيست ها خانه هاي شان را ويران خواهند كرد، اين براي محمود عباس يك خودكشي سياسي خواهد بود." 

در ادامه اين مطلب آمده است كه اين مشاور امنيتي مركل گفته "من نمي فهمم چرا نتانياهو متوجه اين مسئله نمي شود." وي خواهان آن بوده تا شوراي امنيت با گزارش گلدستون فشار بيشتري را بر رژيم صهيونيستي براي توقف كامل شهرك سازي ها اعمال نمايد. 

در سال 2010، مركل و نتانياهو در مورد مسئله شهرك سازي هاي صهيونيستي با يكديگر گفتگوي تلفني داشتند كه به درگيري لفظي نيز انجاميده بود. اكنون نيز تصميم آلمان در دادن راي ممتنع در مورد ارتقاي جايگاه فلسطين در سازمان ملل بر روابط آلمان و رژيم صهيونيستي تاثير خواهد گذاشت.  
شايد اين تصميم مركل متاثر از شرايط داخلي آلمان بوده باشد. در دولت بعدي احتمالا اين حزب سوسيال دموكرات هاي كه به عنوان شريك سياسي دولت جديد با دست راستي هاي حامي مركل فعاليت خواهد نمود. انتخابات آلمان اواخر سال 2013 برگزار مي شود. در ماه اخير، مقامات حزب سوسيال دموكرات المان ميزبان نماينده حزب فتح فلسطين بودند.

روابط فرانسه با رژيم صهيونيستي براي ساليان طولاني در كشمكش بوده است. در سال 2001، دانيل برنارد سفير فرانسه در انگلیس رژيم صهيونيستي را "يك فضله كوچك" ناميد. اخيرا نيز در سال 2011 ساركوزي در جريان نشست جي 20 به اوباما گفته بود كه ديگر نمي تواند در كنار نتانياهو بايستد و اوباما نيز با وي موافق بوده است. 
برچسب ها: اسرائیل ، دوستان ، اروپا ، چک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.