سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست «ايران و آمريکا؛ تعامل يا تقابل؟» مطرح شد

بي اعتنايي سناتورهاي آمريکا به رئيس جمهور اين کشور

بيستمين جلسه از سلسله نشست‌هاي بررسي سياست خارجي، ظهر امروز به همت سايت ديپلماسي ايراني، با بررسي موضوع «ايران و آمريکا؛ تقابل يا تعامل؟» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فؤاد ایزدی عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران به عنوان دومين سخنران در نشست «ایران و آمریکا؛‌ تقابل یا تعامل؟»، به بررسی رابطه «ایران و آمریکا، چالش‌های تحلیلی و فرصت‌های موجود» پرداخت.

وي گفت: در بحث روابط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، چالش‌ها و فرصت‌های متعددی وجود دارد که باید به بررسی‌ آنها بپردازيم.

ایزدی ادامه داد: در تحلیل رفتار سیاسی آمریکا خطا وجود دارد چراکه در ایران به قوه مجریه آمریکا توجه می‌شود در حالی که قوه مقننه و کنگره آمریکا حرف آخر را در تصمیم‌گیری‌ها می‌زنند.

وی افزود: همانگونه که مشاهده کردیم اوباما از مخالفان اعمال قوانین جدید برای تحریم علیه ایران بود در حالي که در کنگره آمريکا حتی یک سناتور هم به صحبت‌های اوباما توجهي نکرد و تحریم‌های جدید به تصویب رسید.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: در ساختار سیاسی آمریکا، کنگره حرف آخر را می‌زند چرا که سناي آمريکا تحت نفوذ کامل لابی صهیونیستی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال راه حل مناسب در برابر وضعیت کنونی کنگره آمریکا باشد، اظهار داشت: ایران باید به سمت ایجاد نهادهای قدرت در آمریکا حرکت کند چرا که سیستم سیاسی آمریکا به یک شرکت سهامی شباهت دارد.

ایزدی ادامه داد: با توجه به مشکلات و درگیری‌های فراوان با آمریکا، این امر نشان می‌دهد ایران تاکنون به دنبال ایجاد نهاد قدرتی در آمریکا نبوده است.

وی با بیان اینکه لابی صهیونیستی، هزینه قابل توجهی در آمریکا نمی‌کند، گفت: مهمترین چالش ایران در رابطه با آمریکا حوزه دیپلماسی عمومی است که باید با برنامه‌ مناسب‌تری حرکت کند.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: عدم شناخت آمریکا و بازیگران آمریکایی چالش دیگری است، چرا که ساختار سیاسی آمریکا پیچیده است و این امر موجب شده میان نخبگان سیاست خارجی آمریکا در حوزه بحث‌های مربوط به جمهوری اسلامی ایران، اختلاف وجود داشته باشد.

ایزدی با تاکید بر اینکه در آمریکا دو نگاه کلی در برابر ایران وجود دارد، تصریح کرد: نگاه اول معتقد است باید مذاکرات پیگیری شوند و از حمله نظامی خودداری کنند اما در نگاه دوم اگر ایران تا پایان سال 2013 میلادی تسلیم نشود باید حمله نظامی آغاز شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید هوشمندانه عمل کرده و نگاه اول را ارتقا دهد و به دنبال تضعيف طرفداران نگاه دوم باشد.

عضو هیئت علمی گروه مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار داشت: چالش دیگر اینگونه ارزیابی می‌شود که بحث مذاکره در ایران متاسفانه حالت ایدئولوژیک پیدا کرده چرا که تحلیل ما متاثر از نگاه سیاسی در کشور است.

ایزدی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه باید میان مذاکرات خوب و بد تفاوت قائل شد، خاطرنشان کرد: اگر در مذاکره، هدف اصلی نفس مذاکره نباشد، مذاکره بد ارزیابی شده و امکان دارد نتیجه آن جنگ نظامی باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آمریکا ، کنگره ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.