سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابت چهار جانبه ایران، عربستان، عراق و اکوادور برای دبیر کلی اوپک

عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: کمتر از 10 روز دیگر دبیر کل جدید اوپک مشخص می شود

رضا پديدار عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: 22 آذر ماه سالجاري روز سرنوشت براي کشورهاي عضو اوپک محسوب مي شود.

وي تصريح کرد: در کشورهاي ايران، عربستان، اکوادور و عراق  براي کسب مقام دبيرکلي اوپک عضو شدند و از کشور ايران غلامحسين نوذري در اين نشست حضور دارد.

پديدار اظهار داشت: مسئولیت عبدالله البدری دبیر کل کنونی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا پایان سال جاری میلادی پایان خواهد یافت و این در حالی است که با به نتیجه نرسیدن نشست 161 اوپک در خصوص انتخاب دبیر کل جدید، بحث و بررسی تکمیلی در این باره به نشست پایانی سال 2012 (22 آذر) موکول شده است.

وي ادامه داد: آخرین نشست اعضای اوپک در سال 2012 کمتر از 10 روز دیگر در وین اتریش برگزار می شود و انتخاب دبیر کل جدید اوپک مهمترین محور نشست 162 این سازمان خواهد بود.

به این ترتیب عبدالله سالم البدری لیبیایی تا ۲۲ آذر ماه باید منتظر شناسایی جانشین خود باشد.

عضو انجن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، تاکيد کرد:  برای بدست آوردن جایگاه دبیر کلی اوپک، جمهوری اسلامی ایران غلامحسین نوذری، وزیر نفت اسبق، عربستان سعودی مجید منیف، نماینده هئیت عامل این کشور در اوپک، عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی و اکوادورویلسون پاستو وزیر نفت کنونی این کشور را به عنوان نمایندگان خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده اند.

یادآور می شود؛ فواد روحانی، از ایران نخستین دبیر کل اوپک بوده است که از سال 1961 تا 1964 میلادی در این سمت حضور داشته و پس از آن دبیر کلی اوپک بین کشورهای عضو در حال چرخش بوده است.

بر همين اساس طبق گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، جواد امین منصوررییس اداره مذاکرات تجاری و انرژی وزارت امور خارجه در تشریح عوامل موثر بر انتخاب دبیر کلی اوپک، گفت: نخستین عامل وجهه و وزنه سیاسی کشوری است که فرد نمایندگی آن را بر عهده می گیرد، وجهه سیاسی کشور در دیدگاه سایر دولت ها نسبت به آن شخص بسیار موثر است.

وی ادامه داد: دومین عامل به فرد مورد نظر و توانایی های وی از لحاظ موقیعتش در داخل کشور، تخصص، میزان سواد و آگاهی، نحوه بیان، آشنایی به زبان بین المللی و توانایی بیان دانش و تجربیات نیز مربوط می شود.

منصوررییس اداره مذاکرات تجاری و انرژی وزارت امور خارجه سومین عامل موثر را افراد دست اندرکاری دانست که وظیفه معرفی فرد، لابی ها، مشورت ها و تبلیغات برای موفقیت کاندیدای معرفی شده را بر عهده دارند.

همچنین یادآور می شود؛ سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک، یک سازمان بین المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است./ر

برچسب ها: اوپک ، انتخابات ، آذر ، نماینده ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.