سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

پايان نخستين مرحله بزرگ ترين گشت تحقيقاتي اقيانوس شناسي ايران

مرحله نخست بزرگ ترين گشت تحقيقاتي اقيانوس شناسي ايران در خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان که با مشارکت ۷۰ محقق و عضو هيئت علمي از منطقه آزاد قشم آغاز شده بود، پس از گذشت ۱۷روز، به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس بزرگ ترين گشت اقيانوس شناسي در يک دوره يک ساله و در شاخه هاي مختلف فيزيک، زمين شناسي، زيست شناسي، شيمي، هواشناسي و محيط زيست دريايي اجرا خواهد شد.

رئيس موسسه ملي اقيانوس شناسي با تشريح جزئيات مرحله اول اين گشت تحقيقاتي از اجراي مرحله دوم آن از حدود ۱۲روز آينده خبر داد.
وحيد چگيني، با اشاره به جزئيات اين پروژه تحقيقاتي به خراسان، گفت: در مرحله اول گشت تحقيقاتي اقيانوس شناسي بررسي ها و اندازه گيري شاخص هاي مختلف از اعماق کمتر از ۳۰متر تا بيش از ۱۰۰متر در ۶ ايستگاه ثابت توسط دستگاه هاي اندازه گيري پيشرفته انجام شد.

در اين ايستگاه هاي ثابت، هدف اندازه گيري جريان ها و خصوصيات فيزيکي آب دريا در نواحي تنگه هرمز بود. علاوه بر اين در ديگر زيرسيستم ها و شاخه ها نيز کار اندازه گيري شاخص هاي دما، شوري، کدري آب، PH، کلروفيل a، اکسيژن محلول، نمونه برداري از موجودات بستر دريا، نمونه برداري آب در عمق هاي مختلف و نمونه برداري پلانگتون ها و کف زيان انجام شد که تعداد زيادي ايستگاه را در بر مي گيرد. نمونه ها و داده هاي به دست آمده براي ارزيابي و تحليل به آزمايشگاه هاي ايستگاه اقيانوس شناسي بوشهر منتقل مي شود.
وي با اشاره به همکاري بيش از ۷۰محقق در اين گشت تحقيقاتي ادامه داد: اين محققان در بخش هاي مختلف شامل انجام آزمايش ها، پشتيباني و اندازه گيري ها حضور دارند اما هر مرحله از گشت توسط ۱۲نفر از اين محققان انجام مي شود و در حال حاضر در جريان اين گشت تحقيقاتي محققان ما در جزاير بسياري از جمله جزاير لارک، ابوموسي و کيش توقف داشتند و الان نيز به بوشهر رسيده اند.
چگيني ادامه داد: در مرحله دوم اجراي اين گشت تحقيقاتي که از ۱۲روز ديگر شروع مي شود و به مدت ۱۵روز ادامه خواهد داشت، گروه تحقيقاتي ما به سمت شمال خليج فارس و خوزستان مي روند و سپس در نواحي بندرعباس و درياي عمان و جاسک به کار خود ادامه مي دهند.
وي ادامه داد: چنين گشت تحقيقاتي براي اولين بار در اين سطح و گستردگي در منطقه انجام مي شود و مي تواند تمرين بسيار خوبي براي ورود ما به اقيانوس هند باشد که اميدواريم اين زمينه اي باشد تا بتوانيم با کشتي تحقيقاتي که در دست ساخت داريم در آب هاي اقيانوس هند حضور پيدا کنيم.
وي ادامه داد: به طور معمول در همه درياهايي که از نظر زيست محيطي حساسيت بالايي دارند مانند خليج فارس و درياي عمان، کار جمع آوري داده بايد به صورت مستمر و سالانه انجام شود تا محققان بتوانند با هرگونه تغييري که در طبيعت اتفاق مي افتد آن را ردگيري کنند و آثار و پيامدهاي آن را به خوبي مورد مطالعه قرار دهند.

چگيني افزود : يکي از مزيت هاي مهم ديگر اين طرح و اطلاعات حاصل از آن امکان پيش بيني پديده کشند قرمز (شکوفايي جلبکي) است/س.

برچسب ها: اقیانوس ، گشت ، هرمزگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.