سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوردن صبحانه بر یادگیری تاثیر مستقیم دارد

مطالعات دهه اخير نشان داده است كه تغذيه صحيح در قدرت يادگيري كودكان مؤثر است و نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري آنها داشته باشد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ محترم تشکر، کارشناس مسوول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا با بیان اینکه در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي، مكانيسم هموستاتيك، گلوكز خون را در سطحي ثابت نگه مي دارد كه بر عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود، اظهار داشت : اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، دشوارتر شده و يادگيري و تمركز حواس مختل مي شود .

محترم تشکر افزود: بررسي سالهاي اخير نشان داده است كه افزايش نسبي قند خون موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيري كودكان مدرسه اي مي شود. يكي از دلايل افزايش يادگيري به علت بالا رفتن قند خون، ساخته شدن استيل كولين است كه بعنوان يك نوروترانسميتور نقش آن در تقويت حافظه به اثبات رسيده است كودكاني كه از خوردن صبحانه امتناع مي ورزند، در انجام تكاليف رياضي كارايي كمتري دارند و قدرت خلاقيت وابتكار آنها كاهش مي يابد.

وی گفت: نخوردن صبحانه در صورتي كه تداوم يابد و تبديل به عادت شود، خود علاوه بر عوارض فوق موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه مورد نياز فرد مي شود كه در وعده هاي ديگر جايگزين نخواهد شد و در نتيجه موجب كمبود كالري و ويتامين ها واملاح مي شود.

این کارشناس مسئول اظهار داشت: براي اينكه كودكان سنين مدرسه اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند بايد شام را در ساعات ابتداي شب صرف كنند و حتي الامكان شب  در ساعت معيني بخوابند تا صبح ها بتوانند زودتر بيدار شده و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند.

وی در پایان گفت: اگر والدين صبحانه را بعنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند وهر روز دور سفره صبحانه بنشينند خود مشوق كودكان براي صرف صبحانه خواهند بود./ح
برچسب ها: صبحانه ، تمرکز ، گلوکز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.