سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

تعزيه در طول تاريخ انتقال‌دهنده مفاهيم والاي انساني و اسلامي بوده است

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نيشابور گفت: تعزيه در طول تاريخ انتقال‌دهنده مفاهيم والاي انساني، اسلامي به‌وي‍ژه عاشورايي و نگهدارنده فرهنگ مذهبي و مردمي بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور، خليل‌الله عراقي در حاشيه برگزاري چهارمين سوگواره آييني و مذهبي نينوا، افزود: تعزيه به‌عنوان يكي از ابزار‌هاي رسانه‌اي برای انتقال مفاهيم ارزشي، ملي، ميهني، پهلواني، بومي و مذهبي در بهره‌مندي مسئولان مي‌تواند نقش موثري را ايفا کند.

وی بیان کرد: به مرور زمان و به‌دليل ورود حاكمان و انحرافاتي كه در نسخه‌ها و اجراي تعزیه در مسیر تبديل به مفهوم حكومتي و خالي از جنب و جوش حسيني به وجود آمد، اصول معنايي این هنر خدشه‌دار شده و داستان‌هاي جعلي كه معناي استنادي محكمي ندارند به آن راه پیدا کرده است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نيشابور یادآور شد: تعزيه در اقشار فرهيخته رشد چندانی نداشته است كه بايد آن را آسيب‌شناسي و برطرف كرد.

عراقی خاطرنشان کرد: تعزيه در فرهنگ ايران اسلامي يك‌ گونه نمايشي نيست بلكه به‌عنوان يك امر اعتقادي و ايماني شناخته شده است.

وی ادامه داد: مي‌توان اين نوع نمايش(تعزیه) را از هر سو، با تعريف عام نمايش به‌دليل تماس نزديك و تنگاتنگ با مخاطب، برانگيختن احساس و عواطف در انتقال مفاهيم ارزشمند با گونه نمايش با محتواي ملموس، قابل درك و متكامل يكسان دانست.

اين مقام مسئول نيشابور اظهار داشت: خراسان بزرگ از برجسته‌ترين مكان‌هايي است كه تعزيه، رابطه‌اي نزديك با مردم آن دارد و نيشابور با قدمت‌ترين و تاريخي‌ترين مركز تعزيه در خراسان‌رضوي محسوب مي‌شود.

عراقي اضافه كرد: استقبال مردم نيشابور از این هنر، وظيفه مسئولان را سنگين‌تر کرده است به‌طوری که اين شهر نياز به احداث يك سالن ويژه تعزيه دارد كه بايد شهرداري و شوراي شهر در اين خصوص اهتمام ويژه داشته باشند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.