سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش مدرک گرایی عامل گسترش آسیب های اجتماعی

کنکور با افزایش مدرک گرایی در جامعه، عامل گسترش چشم و هم چشمی، آسیب های فردی و اجتماعی است.


معصومه اسماعیلی مشاور روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: کودکان، نوجوانان، جوانان،‌میانسالان حتی سالمندان برای دستیابی به اهداف،‌ آینده ای مناسب و جلوگیری از سر گردانی و آسیب های احتمالی باید برنامه ریزی دقیق و مناسب داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب های وارده از سوی اطرافیان داوطلبان کنکور بر آنها گفت: داوطلبان برای کسب رتبه و مقام بالا، با ارائه تمام نیرو و توانشان، در صورت عدم دستیابی به خواسته خود به دلیل فشارهای روحی و روانی و تحت تاثیر جو ناآرام از سوی اطرافیانش دچار آسیب بسیار می شوند.

اسماعیلی در ارتباط با تأثیر منفی القای باورهای غلط اطرافیان داوطلبان کنکور بر آنها گفت: داوطلبان کنکور تحت تاثیر باورهای غلط اطرافیان، موفقیت در کنکور را موفقیت در تمام مراحل زندگی می دانند. ادامه این جو در جامعه باعث ایجاد آسیب فراوان هم بر قبول شدگان و بازماندگان کنکور می شود.

وی در خصوص ایجاد آسیب های فردی گفت: در هر صورت با مواجه عدم دستیابی به خواسته های خود با تحمل سختی و فشارهای روحی بسیار در گام اول موجب بی ارزشی اهدافشان با القای حس پوچی در آنها زمینه بروز آسیب های فردی مهیا می شود.

اسماعیلی با اشاره به گرایش داوطلبان به سوی آسیب های اجتماعی با ایجاد حس خود درماندگی و بیهودگی در آنها احتمال گرایش به سمت آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد به مواد مخدر با جذب گروههای مختلف، خاص، سیاسی و پنهانی وجود دارد.

وی در ارتباط با احتمال بروز آسیب های دیگر گفت: افزایش افسردگی، مشکلات روحی، اضطراب های خیلی شدید، کناره گیری و گوشه گیری آنها زمینه برای اقدام به تصمیم های بسیار شکننده مانند خودکشی و ایجاد آسیب به جامعه است.

اسماعیلی با اشاره به عدم وجود آمارهای دقیق در بحث آسیب های وارد بر داوطلبان کنکور گفت: وجود سایت هایی با بزرگ نماهای عجیب برای دست یابی به اهداف سیاسی بعضی از سودجویان، عدم اطلاع رسانی برخی از نهادها به دلیل جلوگیری از اضطراب مردم و جامعه عامل کاهش آمار در جامعه است.

وی با اشاره به راهکارهای اساسی کاهش آسیب های احتمالی بر داوطلبان کنکور گفت: با بررسی عملکرد داوطلبان کنکور و جامعه و ارائه راه حل مناسب باید از ایجاد اسیب های وارد بر آنها جلوگیری شود.

اسماعیلی گفت: آموزش هدف اصلی به داوطلبان برای ورود به دانشگاه با انتخاب راه درست برای دستیابی به پدیده انسانی، رشد شناختی، پرهیز از چشم و هم چشمی موجب کاهش آسیب های وارد بر آنها است.

وی افزود: تمام مشاغل نیازمند کسب مدرک یا تخصص دانشگاه یا بیانگر برتری افراد موفق در کنکور نسبت به بقیه نیست. با پرهیز از مدرک گرایی باید جامعه ای تخصصی و مهارتی داشته باشیم./ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.