سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس ارشد رسانه:

آزادي بيان خط قرمزي براي رسانه‌هاي غرب است/ صدا و سيما بايد نقشه راه مبارزه با تحريم را طراحي كند

يک کارشناس ارشد رسانه گفت: آزادي بيان تنها در چارچوب منافع ملي برخي کشورها معنا پيدا مي‌کند و فراتر از آن به خط قرمزي براي کشورهاي مستکبر تبديل مي‌شود.

محمدرضا ماني‌فر در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح سناي آمريکا براي تحريم صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران و شرکت‌هاي مرتبط با آن گفت: آنچه در عرصه ارتباطات و رسانه همواره به چشم مي‌خورد اين است که گفتمان مسلط با گفتمان‌هاي مستقل در حال چالش و رقابت تنگاتنگ بوده و رسانه‌هاي غربي فضاي مسلط در فضاي جهاني را به خود اخشتصاص داده و در مقابل رسانه‌هاي مستقل ايران تلاش کرده‌اند تا در اين ميان به جايگاه قابل قبول در نزد افکار عمومي منطقه و جهان دست پيدا کنند.

وي تصريح کرد: چالش‌هاي رسانه‌اي هر از چندگاهي پررنگ شده و هم اکنون که تحولات مختلفي در منطقه رخ داده دسترسي به رسانه‌ها براي انتقال اخبار و رسانه‌ها و چگونگي تصويرسازي از وقوع رخدادها براي تاثيرگذاري بر افکار عمومي اهميت بسياري پيدا کرده است.

ماني‌فر با بيان اينکه سناي آمريکا به عنوان سياست‌گذار در عرصه سياسي در تلاش است منافذ تحديد گفتمان مسلط خود در منطقه و جهان را ببندد، اظهار داشت: حمله به دفاتر العام و پرس‌‌تي‌وي در دمشق و حتي شهادت خبرنگار العام نمونه‌هايي از رفتار سخت در اين عرصه هستند لذا تحريم صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران جنبه‌اي ديگر از پرونده مقابله آمريکا با ايران است.

اين کارشناس ارشد رسانه در ادامه افزود: تحريم علاوه بر تهديد، فرصت را به همراه مي‌آورد چرا که اگر به درستي به منابع داخلي خود دست پيدا کنيم و با سرمايه‌گذاري بر روي منابع انساني و چگونگي انتقال پيام‌ در دنيا حرکت کنيم در واقع از تحريم فرصت‌سازي کرده‌ايم.

وي ادامه داد: تهديد زماني است که نتوانيم تدبيري جديد براي حضور موثرتر در اين زمينه داشته باشيم لذا صدا و سيما بايد نقشه راه مناسب براي اين شرايط طراحي و سناريوهاي مختلف را در اين عرصه بسنجد تا بتواند حضور فعال و مثمرثمري در عرصه جهاني داشته باشد.

ماني‌فر با اشاره به اينکه با استفاده از منابع داخلي حضور پر قدرت صدا و سيما در صحنه‌هاي بين‌المللي رقم مي‌خورد، تاکيد کرد: بديهي است که آزادي بيان تنها در چارچوب منافع ملي برخي کشورها معنا پيدا مي‌کند و فراتر از آن به خط قرمزي براي کشورهاي مستکبر تبديل مي‌شود و بايد بيش از پيش به تهديدهايي که مي‌شود دقت کرد.

اين کارشناس ارشد رسانه در پايان خاطرنشان کرد: با برخوردي هوشمندانه و فعال فرصت‌هاي مناسب را از تحريم‌ها شکار و اين روند به دست نمي‌آيد جز آنکه خلاقيت و راه‌هاي ميان‌بر به مفهوم کليدي برنامه‌ريزي  و برنامه سازي در رسانه ملي به ويژه شبکه‌هاي برون مرزي تبديل شود.


انتهاي پيام/

برچسب ها: رسانه ، تحریم ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.