سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه به بيمار خبر دهيم که ايدز گرفته؟

ايدز هما‌ن نشانگان نقص ايمني اکتسابي است. عامل اين بيماري ويروس اچ.آي.وي است.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ تزريق خون آلوده، استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترک و آلوده، تماس جنسي محافظت نشده با فرد آلوده به ويروس و انتقال ويروس از مادر به جنين از راه‌هاي انتقال بيماري ايدز به ديگران است.

سير بيماري ايدز و علائم آن:

ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتنهای موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتنها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.

لنفوسیت T4 که مبتلا شده است شروع به تقسیم می‌کند همین امر باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود. تورم غدد لنفاوی گاه ماهها یا سالها بعد از ابتلای اولیه پدیدار می‌شود و می‌تواند مدتها به همان حال باقی بماند. در بسیاری از موارد هم ناراحتیهای جدی دیگری به آن اضافه می‌شود. بیماران اکثرا به شدت لاغر می‌شوند چون دیواره روده آنها مواد غذایی را بطور کامل جذب نمی‌کند. در اروپا که تغذیه مردم رضایت بخش است کم شدن وزن چندان مخاطره آمیز نیست. اما در بعضی کشورهای جهان سوم که مردم با سوء تغذیه دست به گریبانند کاهش وزن فرد را نحیف می‌کند.

عرق کردن در شب و احساس خستگی از سایر علایم این بیماری است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل از درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. تعداد سلولهای لنفوسیت T4 به شدت کاهش یافته است و در این حالت انواع بیماریهای باکتریایی ، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.

تشخيص آلودگي به اچ.آي.وي با شناسايي آنتي‌بادي‌هاي سرمي عليه اين ويروس با روش الايزا مطرح مي‌شود و با آزمايش وسترن بلات تاييد مي‌شود.

افرادي که به تازگي آلوده شده‌اند، ممکن است آنتي‌بادي عليه ويروس نداشته باشند. طي اين دوره که دوره پنجره ناميده مي‌شود و اغلب سه هفته تا سه ماه طول مي‌کشد، مي‌توان در پلاسماي خون افراد آلوده، مولکول RNA ويروس اچ.آي.وي و آنتي‌ژن مرکزي آن را به نام p24 شناسايي کرد.
 از طرفي امکان دارد که نتيجه آزمايش الايزا به صورت کاذب، مثبت باشد. بنابراين تمام نتايج الايزاي مثبت بايد با واکنش وسترن بلات با حداقل دو پروتئين متفاوت تاييد شوند.

خبر دادن به بيماري که مبتلا به بيماري ايدز شده از اولين اقدام هاي روانپزشکي است که بايد انجام شود.

بيماران مبتلا به ايدز معمولا پس از شنيدن بيماري شان دچار خشم، اضطراب شديد و حتي افسردگي مي شوند و به همين دليل تمام آنها براي ادامه زندگي و پذيرفتن شرايط جديد به مشاوره هاي روانپزشکي نياز دارند.

متاسفانه از آنجا که که احتمال افسردگي، اضطراب و خودکشي در بين بيماران ايدزي و حتي خانواده هاي آنها وجود دارد،ارجاع بيماران و خانواده هاي آنها به يک روانپزشک براي گذراندن جلسه هاي آموزش مشاوره اهميت زيادي دارد.

نکته: در مورد بيماري ايدز بهتر است خود متخصصي که اين بيماري را تشخيص داده است اين کار را انجام دهد.


برچسب ها: ایدز ، عفونت ، بیمار ، روانپزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.