سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیروس تسلیمی:

مخاطبان سینمای مستند برای تماشای آثار مستند پرورش نیافته اند

پرورش نیافتن مخاطبان برای تماشای آثار مستند باعث ناممکن شدن نمایش فیلم از طریق گیشه شده است.

سیروس تسلیمی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مستند به دو نوع مستند سفارشی دولتی و بخشی خصوصی تقسیم می شود که در این میان فعالیت سینماگران دولتی بسیار محدود است.

وی افزود: در بخش خصوصی به علت مشکلات این نوع از فیلم ها و عدم استقبال مخاطبان برای تماشاگران این آثار در سالن های سینما کار را برای این بخش دشوار کرده است که گزینش برخی مستندهای خاص توسط تلویزیون باعث فروش این آثار توسط سینماگران به شبکه های خارجی شده است که ریشه ی این امر را می توان مسائل اقتصادی دانست.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ما با برخورداری از مستندسازان خبره و فراوان، تنوع آداب و رسوم، اقلیت های مختلف و برخوردهای فرهنگی و بومی و جهانی دارای توانایی بالایی در زمینه ی مستندسازی هستند که دوران گذر از سنت به مدرنيته باعث فضاسازی برای ساخت هر چه بیشتر مستند شده است.

تسلیمی عنوان کرد: با وجود اینکه هزینه ساخت این نوع آثار بالا نیست اما فعالیت مستند سازان به علت عدم اطمینان در بازگشت سرمایه محدود شده است.

این کارگردان در ادامه با اشاره بر عدم برقراری ارتباط موثر مخاطبان با این آثار بیان کرد: به علت عدم پرورش مخاطبان برای تماشای آثار مستند و محدود کردن آن به مجموعه های حیات وحش افراد عادی حاضر به تهیه بلیط و تماشای آن از طریق سالن های سینمای نیستند.

وی خاطرنشان کرد: پرورش طبقه ای برای تماشای این آثار توسط دانشکده ها، وزارت خانه ها و جشنواره های مختلف و توجه مستند سازان به علاقه ی مردم و ضعیت سینمای مستند را بهبود خواهد بخشید.

این کارگردان در پایان در خصوص مستند های سفارشی بیان کرد: به دلیل برخورداری برخی از ادارات از بودجه های فرهنگی و تهیه مستند برای تبلیغات آن ها از طریق این بودجه ها نمی توان انتظار ساخت مستندی بر ضد منافع این ادارات داشت./ي2
برچسب ها: سینما ، مستند ، تسلیمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.