سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

آبخیزداری تاثیرگذار در افزایش پتانسیل تولید گیاهی

سرپرست اداره کل منابع طبيعي وآبخیزداری آذربايجان شرقي گفت: افزايش پتانسيل توليد گياهي و در نتيجه افزايش توان توليد مراتع با اجرا شدن عمليات بهينه آبخيزداري محقق مي شود.

سیروس داودی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: جلوگيري از کاهش توليد و افزايش سطح آب هاي زيرزميني و افزايش ميزان آبدهي چشمه ها و قنات ها را مي توان از نتايج اجراي عمليات آبخيزداري قلمداد نمود.

وی تصریح کرد: آبخيز پهنه اي از زمين شيبدار است که تمام روان آب ناشي از بارش وارده بر روي آن را رودخانه، آبرو و ... دريافت نموده و در واقع مديريت و استفاده صحيح از ارضي حوضه آبخيز است.

وی اظهار داشت: عمليات اجرايي آبخيزداري به منظور ثبت و احيا حوضه هاي آبخيز صورت مي گيرد.

وي افزود: اين عمليات در سه گروه مکانيکي، بيولوژيکي و بيومکانيکي قابل اجرا است.

داودی يادآور شد: عمليات مکانيکي براي کنترل رسوب، تثبيت بستر آبراهه، کنترل سيل و ... و شامل عملياتي مانند احداث بندهاي گابيوني، سيل بند و... مي شود.

وي افزود: نهال کاري، بذرپاشي، کُپه کاري نوعي عمليات بيولوژيکي است که براي حفظ، افزايش و يا احيا پوشش گياهي اجرا مي شود.

سرپرست اداره کل منابع طبيعي و آبخیزداری آذربايجان شرقي ادامه داد: عمليات بيومکانيکي تلفيقي از عمليات مکانيکي و بيولوژيکي است که براي کنترل فرسايش، رسوب و افزايش پوشش گياهي در حوضه هايي صورت مي گيرد که تخريب در آنها به فراواني مشهود است.

وي افزود: از جمله عمليات بيومکانيکي مي توان به احداث بانکت به همراه نهال کاري درون آنها اشاره نمود.

داودی تاکيد کرد: کنترل فرسايش و جلوگيري از تخريب خاک، حفظ حاصلخيزي خاک را بايد نتيجه اي مهم از اجرايي شدن عمليات آبخيزداري دانست./ع

برچسب ها: آبخیزداری ، افزایش ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.