به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ
فضائل اهل بیت در جدیدترین نوشته خود آورده است:
وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ ...أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصیرُ (14) وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بی ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبیلَ مَنْ أَنابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (15)- سوره لقمان
و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كردیم؛ .... كه شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است(14). و اگر پدر و مادرت تو را وادار كنند تا در باره چیزى كه تو را به آن دانشى نیست به من شرك ورزى، از آنان فرمان نبر، و[لى] در دنیا به خوبى با آنان معاشرت كن، و راه كسى را پیروى كن كه توبهكنان به سوى من بازمىگردد؛ و [سرانجام] بازگشت شما به سوى من است، و از [حقیقت] آنچه انجام مىدادید شما را باخبر خواهم كرد(15).
اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین علیه السلام درباره این سخن خداى تعالى: « كه شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است لقمان : 14» پرسید ؟ ، حضرت فرمودند : پدر و مادرى كه خدا سپاسگزارى ایشان را واجب كرده ( پدر و مادر معنوی )، آنهایند كه علم از آنها تراوش می كند و حكمت را (پس از مرگ خود) به ارث می گذارند و مردم به اطاعتشان مأمورند. سپس خداوند می فرماید : « بازگشت [همه] به سوى من است » یعنی بازگشت بندگان بسوى خداست و راهنمایشان در این بازگشت همین پدر و مادر هستند. ( البته احترام پدر و مادر ظاهری در جای خود محفوظ است).......
سپس خداوند روى سخن را متوجه پسر حنتمه و رفیقش نموده ( یعنی عمر و ابوبكر ، زیرا حنتمه نام مادر عمر است) و نسبت بخاص و عام (پیغمبر و سایر مردم) فرموده است: « و اگر این دو ( یعنی عمر و ابوبكر كه به من شرك آورى» یعنى از پیش خود در باره وصىات سخنى گوئى ( یعنی عمر و ابوبكر لعنة الله علیهما به تو بگویند ی ات حرف آنان را گوش كنی نه سخن خداوند را) و از آنكه دستور به اطاعتش دارى برگردى ، از آنها فرمان نبر و به سخنشان گوش نكن .
سپس روى سخن را متوجه پدر و مادر (معنوی) نموده و فرموده است: « در دنیا به خوبى با آنان معاشرت كن » یعنى فضیلت آنها را به مردم بشناسان و به راه و روش آنها دعوت كن، و همین است معناى سخن خداوند كه فرمود : « و راه كسى را پیروى كن كه توبهكنان به سوى من بازمىگردد؛ و [سرانجام] بازگشت شما به سوى من است » پس حضرت فرمودند : بازگشت شما اول به سوى خدا و سپس به سوى ماست. پس از خداوند بترسید و نافرمانى این پدر و مادر را نكنید (یعنی نافرمانی ما اهلبیت را نكید)، چرا كه خشنودی این پدر و مادر خشنودی خداست ، و خشمشان خشم خداست. (كه در روایتی رسول خدا فرمودند: ای علی من و تو پدران این امت هستیم )
الكافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص428
متن عربی روایت :
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بِسْطَامَ بْنِ مُرَّةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ حَسَّانَ عَنِ الْهَیْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْعَبْدِیِّ عَنْ سَعْدٍ الْإِسْكَافِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ أَنَّهُ سَأَلَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى- أَنِ اشْكُرْ لِی وَ لِوالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ فَقَالَ الْوَالِدَانِ اللَّذَانِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُمَا الشُّكْرَ هُمَا اللَّذَانِ وَلَدَا الْعِلْمَ وَ وَرَّثَا الْحُكْمَ وَ أَمَرَ النَّاسَ بِطَاعَتِهِمَا ثُمَّ قَالَ اللَّهُ إِلَیَّ الْمَصِیرُ فَمَصِیرُ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ وَ الدَّلِیلُ عَلَى ذَلِكَ الْوَالِدَانِ ثُمَّ عَطَفَ الْقَوْلَ عَلَى ابْنِ حَنْتَمَةَ وَ صَاحِبِهِ فَقَالَ فِی الْخَاصِّ وَ الْعَامِّ- وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِی یَقُولُ فِی الْوَصِیَّةِ وَ تَعْدِلُ عَمَّنْ أُمِرْتَ بِطَاعَتِهِ فَلا تُطِعْهُما وَ لَا تَسْمَعْ قَوْلَهُمَا ثُمَّ عَطَفَ الْقَوْلَ عَلَى الْوَالِدَیْنِ فَقَالَ- وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً یَقُولُ عَرِّفِ النَّاسَ فَضْلَهُمَا وَ ادْعُ إِلَى سَبِیلِهِمَا وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ- وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُكُمْ فَقَالَ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْنَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَعْصُوا الْوَالِدَیْنِ فَإِنَّ رِضَاهُمَا رِضَا اللَّهِ وَ سَخَطَهُمَا سَخَطُ اللَّهِ.