سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون رئيس‏ جمهور در ديدار با سفير اندونزي مطرح کرد:

انتقال تجربيات ايران در ثبت جهاني آثار به اندونزي / برقراري پرواز مستقيم تهران - جاکارتا

موسوي در ديدار با سفير اندونزي ، آمادگي ايران براي انتقال تجربيات در زمينه ثبت جهاني آثار به اندونزي و راه‏ اندازي پرواز مستقيم تهران – جاکارتا را مطرح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «سيد حسن موسوي» در آغاز ديدار با «ديان ويرنجوريت»، سفير اندونزي در ايران در رابطه با همکاري‏هاي گردشگري دو کشور ،گفت: ما الان در زمينه ويزاهاي بدو ورود قرارداد همکاري داريم و اميدوارم به زودي لغو رواديد کامل داشته باشيم همچنين خواستار برقراري خط پروازي مستقيم تهران – جاکارتا براي تبادل گردشگر هستيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار داشت : بر اساس گزارشي که ارائه شده ، از سال 2004 تاکنون اثري از اندونزي به ثبت جهاني نرسيده است . شايد همکاران شما در اندونزي به مشورت نياز داشته باشند که همکاران ما آمادگي دارند با کمال ميل تجربيات خودشان را در اختيارتان بگذارند و پرونده ثبت جهاني آثار ارزشمندتان را آماده کنند .
معاون رئيس جمهور در ادامه گفت : من خوشحال نمي‌شوم که يک کشور مهم اسلامي پرونده اي آماده براي ثبت نداشته باشد و برخي کشورهاي بي‌هويت براي مطرح شدن در جهان موضوع‌سازي کنند .
«موسوي» با اشاره به راه‏ اندازي مرکز دفتر ميراث معنوي ناملموس منطقه‌اي يونسکو در ايران يادآور شد: سازمان و معاونت ذي‌ربط ما در اين بخش جزو مجربترين‌ها در دنيا است و من پيشنهاد مي‌کنم شما از مهندس علويان صدر، معاون ميراث فرهنگي‌مان کمک بگيريد تا آن‌ها يک گروه کارشناسي را براي کمک به شما به اندونزي اعزام کنند، آثارتان را شناسايي کنند و در تکميل پرونده کمک کنند تا در يونسکو به ثبت جهاني برسد.
* اندونزي حداقل 100 اثر براي ثبت جهاني دارد
معاون رئيس جمهور بيان کرد: من با وجود اين که اندونزي را نديده‌ام ولي اعلام مي‌کنم اندونزي حداقل 100 اثر براي ثبت جهاني دارد.
«موسوي» با اشاره به صحبت سفير اندونزي در رابطه با ورود اسلام به اندونزي از ايران تصريح کرد: بر همين اساس من از 100 اثر هم عدول مي‏کنم، چون وقتي گفتيد اسلام از ايران به اندونزي رفته معلوم شده آنجا يک ملت بزرگ و صاحب تمدن است و حتما آثارشان از 100 بالاتر رفته و به 200 ، 300 تا 500 اثر هم مي‌رسد.
وي خاطر نشان کرد: همچنين براي برگزاري يک کميته فني مشترک بين ايران – اندونزي اين‌بار نوبت شما است که به ايران بياييد و کميته فني همکاري‌هاي دو جانبه را برگزار کنيد و مقوله ميراث فرهنگي و گردشگري را متبلور کنيد.
 
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يادآور شد: در اين رابطه دو بحث وجود دارد يکي ترانزيت حجاج اندونزي از ايران که شدني است و ما به عزيزان کمک مي‌کنيم و يکي ديگر تبادل توريست است که من نظرم بر اين بخش است . وقتي يک پرواز تکميل مي‌شود اقتصادي هم است. بايد به تکميل شدن اين پرواز فکر کرد و در يک پروسه يک تا دو ماهه اين موضوع جايگاه خودش را باز خواهد کرد و پروازش پر تردد خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين رابطه دکتر جهانيان، معاون گردشگري اين موضوع را با جناب سفير و دولت اندونزي به سامان خواهد رساند.
«موسوي» افزود: براي ما و جمهوري اسلامي ايران خوب است که هر توريستي از هر جاي دنيا از ايران به عربستان ترانزيت شود ، چون در حج زيبايي‌ها و خوبي‌هاي مردم ايران بهتر خودش را نشان مي‌دهد. شما هم که تازه مکه بوده‌ايد، مي‌دانيد من چه مي‏گويم.
«موسوي» خاطر نشان کرد: در خصوص همکاري‌هاي در بخش‌هاي اقتصادي و انرژي نيز من در جريان هستم و ميزان همکاري ها کافي نيست.
* همکاري با ايران ابرقدرت به نفع اندونزي است
وي اظهار داشت: جنابعالي يک ديپلمات دنيا ديده هستيد که در کشورهاي مهمي خدمت کرده‌ايد، مي‌خواهم بگويم جمهوري اسلامي ايران الان يک ابرقدرت است و کشوري مثل اندونزي بايد با اين ابرقدرت همکاريش را بيشتر کند چون براي آينده‌اش خوب است .
موسوي تأکيد کرد : اطمينان دارم در آينده نزديک شاهد خواهيد بود براي ارتباط برقرار کردن با جمهوري اسلامي ايران کشورها با هم رقابت مي‌‌کنند و پيشي مي‌گيرند.
معاون رئيس جمهور همچنين در اين ديدار از استقبال کشورهاي مختلف از ادغام صنايع دستي با گردشگري در ايران خبر داد و بيان کرد: وقتي جمهوري اسلامي ايران اين تصميم هوشمندانه را گرفت که صنايع دستي را کنار ميراث فرهنگي و گردشگري بياورد، کشورهاي زيادي از اين موضوع استقبال کردند.
وي با اشاره به ادغام صنايع دستي و جهانگردي در اندونزي که حدود 3 ماه قبل در اين کشور رخداده است افزود: ما حدود 6 ماه قبل در رابطه با ادغام فعاليت حوزه صنايع دستي با گردشگري در ديدار با شما صحبت کرده بوديم و مي دانم که اين صحبت در تصميم کشور شما براي ادغام اين دو حوزه موثر بوده باشد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح کرد: مناسب است که صحبت‌هايي که در جلسه قبلي با شما انجام داديم از جمله يک تفاهم‌نامه همکاري در حوزه صنايع دستي را بين دو کشور به امضا برسانيم ./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.