سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طعم و بويي که رنگ مي‌بازد

محصولات کشاورزي ايران از محصولات خوش طعم و بي‌نظير جهان است که با کاهش توليد و عدم برنامه‌ريزي مناسب صادرات در بازارهاي جهاني در شرف فراموشي هستند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بخش مهمي از جهاد اقتصادي مسئله توليد ملي است که با همت و برنامه ريزي مسئولان مي‌توان توليد ملي را رونق داد و با حل مشکلات آن بر تحريم‌هاي دشمنان غلبه کرد.
استفاده از ظرفيت‌هاي توليدي و نيروي انساني متخصص مي‌تواند باعث ارتقا و توسعه‌ي اقتصادي کشور شود که اين امر مستلزم افزايش دانش و مهارت‌هاي زيادي در کشور است، با توجه به معضل بيکاري در کشور توجه به توليدات داخل مي‌تواند نه تنها باعث کاهش بيکاري و فقر شود.
بلکه رشد و دانش همچنين مهارت‌هاي نيروي کار افزايش مي‌يابد.
بنابر مطالب فوق، استفاده از تمام امکانات کشور يکي از زيرساخت‌هاي حمايت از توليد ملي است. کشور ما با توجه به قابليت هاي طبيعي، سرمايه طبيعي زيادي دارد که بخش کشاورزي و بخش تعاون مي‌تواند يکي از شاخص‌هاي مهم در تحقق شعار امسال که حمايت از توليد ملي است باشد.
بنابراين گزارش، بررسي الزامات استفاده از سرمايه‌هاي طبيعي و داخلي و تغيير نگرش به توليد مي‌تواند زمينه‌ي آغاز تعهدات سرمايه گذاران و همچنين مردم به توليد داخلي باشد. با بررسي روش‌هاي مناسب و همچنين اتخاذ تدابير براي جايگزين کردن مي‌توان نه تنها از قاچاق کالا جلوگيري کرد بلکه خروج ارز  را نيز از کشور کاهش دهد.
بررسي افزايش توليدات داخلي از طريق ارتقا و بهره‌وري و کيفيت کالا و ايجاد رقابت پذير نمودن توليدات داخلي از راهکارهاي مهم در جهاد اقتصادي است.
با نگاهي دقيق به معضلات و مشکلات توليد و ناتواني اقتصادي در برخي از بخش‌هاي اقتصادي مي‌تواند عدم تناسب عرضه و تقاضا را در کشور مشخص کرد بخش کشاورزي يکي از بخش‌هاي مهم اقتصاد کشور است بررسي مشکلات اين بخش مي‌تواند کشور را از واردات بي‌رويه و کاهش توليدات داخل نجات دهد.
بخش کشاورزي از جمله بخش‌هاي است که توليد کم کم رنگ مي‌بازد و روز به روز در واردات محصولات استراتژيک کشاورزي وابسته‌تر مي‌شويم. در اين بخش رقابتي وجود ندارد و بلکه با مشکلات بسياري که در پيش روي توليدکنندگان قرار دارد از توليد صرفه‌نظر مي‌کنند، فشار مالي و کاهش توليد محصولاتشان زمينه‌ي خروج توليد‌کنندگان از حرفه کشاورزي است بدليل نبود برنامه‌ي کشت، بسياري از کشاورزان سليقه‌اي عمل مي‌کنند و بدليل امرار معيشت‌شان از طريق کشاورزي مجبور هستند در فصل برداشت با توجه به کاهش توليد زيرقيمت تمام شده محصول را بفروش برسانند. کشاورزي و توليد محصولات کشاورزي در ايران مختص افراد روستازاده است که پيشه‌اي جز کشاورزي ندارند اما در کشورهاي توسعه يافته بدليل اهميت بالاي کشاورزي و توليد محصولات کشاورزي، بسياري از افراد مطرح به کشاورزي مي‌پردازند و بيشتر سرمايه‌هاي خود را در اراضي کشاورزي سرمايه گذاري مي‌کنند و کشاورزي يک حرفه‌ي سودآور و حرفه است اما خلاف اين موضوع در کشور ما حاکي از آن است که مسئولين دولتي هيچگونه برنامه‌اي براي گسترش توليدات کشاورزي کشورمان ندارد، در صورتي که امنيت اقتصادي يک کشور در گرو تأمين امنيت غذايي آن است اگر هر کدام از مردم و مسئولين خود را مسئول و مکلف بدانند تا براي افزايش امنيت غذايي کشور تلاش کنند توليد محصولات کشاورزي، رونق مي‌يابد.
بنابراين گزارش، درطي سالهاي گذشته در بسياري از محصولات استراتژيک کشاورزي به خودکفايي رسيده بوديم اما هرچه به سمت جلو پيش مي‌رويم کشاورزي کشورمان نه تنها گسترش نمي‌يابد بلکه روز به روز وابسته‌تر مي‌شويم. مشکلات توليد‌کنندگان باعث شده که ديگر هيچ رغبتي به توليد محصول نداشته و از روي اجبار مجبور به توليد محصول شوند، و اين بي رغبتي باعث کاهش کيفيت محصول مي‌شود درصورتي که ايران يکي از کشورهايي است که محصولات کشاورزي آن بالاخص ميوه‌جات آن طعم و بوي خاصي دارد به طوريکه در ساير کشورها، طعم و بوي ميوه‌هاي ايراني را نخواهيم يافت طعم  وبوي ميوه‌هاي ايران زبانزد توريست‌هاي است که به ايران سفر مي‌کنند.
شايد دليل نامهرباني به بخش کشاورزي از سوي مسئولان، خشکسالي‌هاي پي‌در‌پي در ايران باشد، اما کشور ما تنها کشوري نيست که با اين موضوع روبرو است، و سالهاست ايران با اين مشکل مواجه است که اين موضوع با استفاده از تکنولوژي‌هاي مدرن و روش‌هاي نوين کشت و آبياري قابل حل است و تنها مسئله نبود يک برنامه‌ريزي مناسب است.
بنابراين گزارش، ايران در بسياري از محصولات از جمله پسته، زعفران، خرما، سيب جايگاه خوبي در جهان دارد که ارز بسياري را وارد کشور مي‌کنند اما مي‌توان با يک برنامه‌ريزي براي صادرات و افزايش کيفيت، ارز‌آوري را دوچندان کرد.
بنابرمطالب فوق، اهميت توليد ملي در اقتصاد برکسي پوشيده نيست و هر يک از بخش‌هاي اقتصادي اگر مشکلات خود را برطرف کنند، با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب نه تنها رقابت‌پذيري در کشور افزايش مي‌يابد بلکه با افزايش کيفيت زمينه‌ي صادرات نيز فراهم مي‌شود .
 بايد براي رونق کشاورزي با بررسي مشکلات توليدکنندگان توليد ملي را افزايش دهيم و با استفاده از تکنولوژي‌هاي مدرن و ايجاد زيرساخت‌ها براي افزايش صنايع فرآوري و تبديلي کشاورزي را رونق دهيم با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در سال 91، سال توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني بايد هدف نهائي رسيدن به توليد صادرات گر و تبديل شدن ايران به يک کشور صادراتي باشد.
گزارش از ناهيد خدادادي/ع
برچسب ها: کشاورزی ، محصول ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.