سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکايت خانواده دانشمند آمريکايي از سيا

خانواده يک دانشمند آمريکايي از سازمان اطلاعات مرکزي اين کشور، سيا ، به اتهام قتل اين دانشمند در دهه 1950 شکايت کرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه گاردين چاپ انگليس در شماره امروز خود در اينترنت با اعلام اين خبر نوشت خانواده فرانک اولسن مي گويد وي شاهد شکنجه گري ماموران سيا در اروپا بود و براي همين سيا پس از خوراندن ماده مخدر و توهم زاي ال اس دي به وي او را از پنجره يک هتل در نيويورک به پايين انداخت و بعد از آن نيز بر حقيقت مرگ وي سرپوش گذاشت.  
فرانک اولسن که متخصص سلاح هاي ميکروبي بود در يکي از رسواترين پرونده ها در تاريخ سيا در سال 1953 جان باخت. ماموران سيا تا قبل از مرگ وي به مدت 9 روز بي آنکه وي اطلاع داشته باشد، به او ماده مخدر و توهم زاي ال اس دي خورانده بودند.  
اريک و نيلز، پسران فرانک اولسن، روز چهارشنبه در شکايتي که در دادگاه فدرال آمريکا در واشنگتن تنظيم کردند مدعي شدند پدرشان پس از آنکه شاهد بازجويي هاي بسيار خشن ماموران سيا و قتل متهمان با استفاده از عوامل ميکروبي بود به قتل رسيد. گفته مي شود فرانک اولسن خود اين عوامل ميکروبي را توليد کرده بود.
سيا از ديرباز چنين اتهامي را رد کرده است، هرچند در سال 1975، يعني 20 سال پس از مرگ فرانک مجبور شد اعتراف کند که  به اين دانشمند ماده ال اس دي خورانده شده بود.  
سازمان سيا ، که ابتدا به خانواده اولسن مي گفت مرگ فرانک ناشي از فشار بيش از حد کار بوده است از آن پس گفته است اين دانشمند بر اثر خوردن مواد مخدر توهم زا مرتکب خودکشي شد.
اريک روز چهارشنبه در بيانيه اي گفت:شواهد نشان مي دهد پدر ما در بازداشت سيا به قتل رسيده است. آنها از آن زمان تاکنون به ما دروغ گفته اند و اسناد و اطلاعات را مخفي کرده اند و هر بار که توانسته اند قصه را عوض کرده اند. 
بر اساس شکايت نامه خانواده اولسن، فرانک در آن سالي که کشته شد از مرکز تحقيقات جنگ افزارهاي ميکروبي و شيميايي پورتون داون در ويلتشاير انگليس، و نيز پايگاههايي در پاريس ، نروژ ، و آلمان غربي ديدن کرده بود. در اين سفرها وي شاهد بازجويي هاي بسيار خشن ماموران سيا بود که در آنها ماموران با استفاده از عوامل ميکروبي که دکتر فرانک اولسن توليد کرده بود متهمان را به قتل مي رساندند.  
در اين شکايت نامه به جزئيات قتل متهمان يا محل دقيق وقوع قتل ها اشاره اي نشده است.
خانواده فرانک اولسن مي گويد فرانک از مشاهده اين صحنه ها متاثر شده بود و به آليس، همسرش، گفته بود قصد دارد از کارش کناره گيري کند.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، سیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.