سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

مكانیزه شدن خشكیدن ذرت به افزایش تولید این محصول در خاش منجر می شود

مدیر جهاد كشاورزی خاش گفت: مكانیزه شدن خشك كردن ذرت دانه ای باعث ترغیب كشاورزان به افزایش سطح زیر كشت و تولید این محصول در شهرستان می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، امان الله طوقی افزود: یكی از مشكلات كشاورزان خاش نحوه نگهداری و انبارداری ذرت دانه ای است چرا كه به علت همزمان شدن برداشت این محصول با فصل سرما امكان خشك كردن محصول در فضای باز وجود ندارد.

وی اظهار داشت: به سبب جلوگیری از كپك زدن، كشاورزان مجبورند ذرت خود را با قیمت پایین و بلافاصله پس از برداشت به فروش رسانند كه این عامل اصلی باعث شده است سطح زیر كشت ذرت در خاش رشد چندانی نداشته باشد.

وی گفت: دو سال قبل یك سرمایه گذار كارگاه ذرت خشك كنی را در شهرستان خاش راه اندازی كرد كه اقدامی مهم در جهت جلوگیری از بین رفتن این محصول در فصل پاییز به شمار می رود.

وی افزود: این كارگاه ذرت تولیدی كشاورزان را خریداری و بعد از خشك كردن و تبدیل به خوراك دام روانه بازار مصرف می كند.

مدیر جهاد كشاورزی گفت: در صورت افزایش كارگاههای ذرت خشك كنی و فرآوری آن، توجیه اقتصادی تولید محصول افزایش یافته و باعث ترغیب كشاورزان به توسعه مزارع زیر كشت خواهد شد، همچنین ارزش افزوده زیادی را به دنبال خواهد داشت.

طوقی در ادامه پیش بینی كرد امسال بیش از 15 هزار تن ذرت دانه ای در خاش جمع آوری و روانه بازار مصرف شود.

وی اظهار داشت: نیمه دوم خرداد ماه زمان كشت ذرت دانه ای است و امسال كشاورزان خاش حدود سه هزار هكتار از اراضی كشاورزی شهرستان را به كاشت این محصول اختصاص دادند.

وی با بیان اینكه برداشت ذرت دانه ای از نیمه دوم آبان ماه گذشته در خاش آغاز شد، گفت: به طور معمول برداشت این محصول تا نیمه آذر ماه طول می كشد و انتظار داریم به دلیل راه اندازی یك كارگاه فرآوری و رغبت كشاورزان، امسال محصول قابل توجهی تولید شود.

شهرستان خاش در دامنه قله مرتفع تفتان از نقاط حاصلخیز سیستان و بلوچستان و مساعد برای تولید انواع محصولات زراعی و باغی است./ع
برچسب ها: مکانیزه ، شدن ، ذرت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.