سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديدار محمود عباس و بان کي مون

رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين با دبيرکل سازمان ملل در نيويورک ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، يک روز پيش از آغاز رأي گيري درباره تشکيل کشور مستقل فلسطيني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، بان کي مون دبير کل سازمان ملل با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در  نيويورک ديدار و گفتگو کرد. رأي گيري براي اعطاي حقوق محدود کشوري به فلسطين در سازمان ملل قرار است، عصر امروز برگزار شود. ابومازن در رأس تلاش ها براي تشکيل کشور مستقل فلسطيني قرار دارد و برخي دولت هاي اروپايي نيز براي حمايت از او مشتاق هستند. اين در شرايطي است که جنگ هشت روزه رژيم صهيونيستي با حماس در نوار غزه به تازگي پايان يافته است. اعضاي حماس نيز با هر گونه مذاکره صلح مخالفت مي کنند و عزمشان براي نابودي اسراييل جدي است.  
برخي کشورهاي اروپايي مانند اتريش، دانمارک، فرانسه و اسپانيا از ارتقاء جايگاه فلسطين در سازمان ملل حمايت کرده اند. با اين حال، اسراييل و آمريکا تنها راه حقيقي براي تشکيل کشور مستقل فلسطين را از طريق امضاي معاهده صلح، آن هم در چارچوب مذاکرات مستقيم با دولت يهود عنوان کرده اند. آلمان اعلام کرده است نمي تواند از درخواست فلسطين حمايت کند، اما هنوز روشن نيست که آيا اين کشور رأي مخالف خواهد داد يا اينکه مانند استوني و ليتواني به دادن رأي ممتنع اکتفا خواهد کرد. پذيرش فلسطين به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل که فقط اندکي با عضويت کامل فاصله دارد، به فلسطيني ها اجازه مي دهد به خدمات برخي ديوان ها و نهادهاي بين المللي دسترسي داشته باشند. مذاکرات سازش خاورميانه اکنون دو سال است که به علت اختلاف نظر بر سر شهرک سازي هاي اسراييل در کرانه باختري به حالت تعليق در آمده است. بسياري از کشورهاي دنيا اين شهرک سازي ها را غيرقانوني مي دانند، اما رژيم صهيونيستي بازهم به توسعه آنها ادامه مي دهد.  
وزارت امور خارجه سوئيس با اعلام حمايت خود  از ارتقاء جايگاه فلسطين گفت محمود عباس وعده داده است که بعد از رأي گيري در سازمان ملل، بلافاصله روند صلح خاورميانه را از سر بگيرد. مقامات تشکيلات خودگردان فلسطين اطمينان دارند که به واسطه برخورداري از حمايت اکثر کشورهاي در حال توسعه مي توانند رأي لازم را براي ارتقاء جايگاه خود به عضو ناظر در روز پنجشنبه به دست آورند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.