سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

تعزیه خواني ریشه در فرهنگ دینی و ملی خراسان شمالي

آیین تعزیه خوانی ریشه در فرهنگ دینی و ملی این مرز و بوم دارد و تعزيه خوان هاي خراسان شمالي بر اساس تعزیه‏ نامه‏ها در ماه محرم و صفرتعزيه اجرا مي کنند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، بخش قابل توجهی از میراث معنوی ما را تعزیه تشکیل می دهد و هر سال با آغاز ماه محرم و صفر،گروه ‌های تعزیه خوان در سراسر كشور به اجرای مجالس گوناگون تعزیه می‌ پردازند.

نمایش تعزیه چند قرن سابقه دارد و به اندازه وسعت جغرافیایی کشور گسترده است، علاوه بر این تعزیه از اشکال نمایشی معتبر دنیاست که نمادها و نشانه های بسیاری را در بر می گیرد.

تعزیه، در لغت به معنى سوگوارى [تعزیت‏]، برپاى داشتن یاد بود عزیزان از دست رفته، تسلیت، امر کردن به صبر، و پرسیدن از خویشان مرده است؛ ولى در اصطلاح، به گونه‏اى از نمایش مذهبى منظوم گفته مى‏شود که در آن عده‏اى اهل ذوق و کار آشنا در مناسبتهاى مذهبى و به صورت غالب، در جریان سوگواریهاى ماه محرم براى باشکوه ‏تر نشان دادن آن مراسم و یا به نیت آمرزیده شدن مردگان، آرزوى بهره‏مندى از شفاعت اولیاى خدا به روز رستخیز،تسلی خاطر، بازیابي تندرستى، و یا براى نشان دادن ارادت و اخلاص فزون از اندازه به اولیا ـ به ویژه اهل بیت مطهر پیامبر (ص)، با رعایت آداب و رسوم و تمهیدهایى خاص و نیز بهره‏گیرى از ابزارها و نواها و گاه نقوش زنده برخى از موضوعات مذهبى و تاریخى مربوط به اهل بیت ـ به ویژه واقعه کربلا [امام حسین؛ واقعه کربلا] را پیش چشم بینندگان بازآفرینند.

براساس این گزارش شبیه خوانهایى که نقش اولیا و یارى دهندگان دین را مى‏آفرینند اولیا خوان، مظلوم، انبیاخوان نامیده مى‏شوند، و کسانى که نقش اشقیا و دین‏ستیزان را بازى مى‏کند اشقیاخوان یا ظالم خوان‏اند.

آيين تعزيه خواني در سال 1389 در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيد.

- شهادت حضرت امام حسین (ع) ؛ رفتن مسلم بن عقیل به کوفه؛ شهادت طفلان مسلم؛ آمدن حر سر راه حضرت (ع) ؛ 4 شهادت حضرت عباس، برادر امام حسین (ع) ؛ شهادت على اکبر پسر ارشد امام حسین (ع) ؛ شهادت قاسم بن حسن حسن برادر زاده امام حسین ( ع) ؛ شهادت على اصغر طفل شیرخوار امام حسین (ع) نمونه از تعزیه نامه در استان است.

اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي در راستاي حفظ و احياي اين ميراث گرانقدر، ضمن انجام پروژه مرمت مسجد جامع شهر درق نسبت به بازسازي ميدان تعزيه در مجاورت بلافصل مسجد و ساماندهي بافت پيرامون از طريق جداره سازي و کف سازي اقدام نموده که هم اکنون به بهره برداري رسيده و تعزيه خواني در اين محل انجام مي گيرد./س
برچسب ها: فرهنگ ، دینی ، ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.