سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

القدس العربي:

فجر5 مانند صاعقه‌اي بر شهرهاي اسراييل فرود آمد/تحولات منطقه همسو با ايران در مسير انقلاب و وحدت امت است

القدس العربي با اشاره به اين که استفاده از موشک هاي ايران، عاملي مهم در تعيين سرنوشت جنگ بود، نوشت تحولات کشورهاي عربي و افزايش توانمندي نظامي گروه هاي مقاومت فلسطين باعث شد تا رژيم صهيونيستي آتش بس را بپذيرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه القدس العربي چاپ لندن در مقاله اي به قلم "سعيد الشهابي" نوشت: مي‌توان جنگ اخير بين نيروهاي اشغالگر اسراييل و فلسطيني ها را در غزه، جنگ غيرمنتظره ها ناميد. هر آنچه در اين جنگ هشت روزه رخ داد غير منتظره بود و تمام شدن سريع جنگ نيز يکي از همين اتفاق هاي غير منتظره بود.  
اسراييلي ها اين بار احساس شکست کردند و اين احساس آنها را وارد مرحله جديدي کرد که شايد خروج از خاک فلسطين را به دنبال داشته باشد، آنهم بعد از اينکه تضميني براي آينده اسراييل، وجود ندارد. اگر جنگ اخير اسراييل نتوانست اراده يک ملت را بشکند، پس چگونه مي‌تواند در برابر قدرت هايي بايستد که امکانات و دايره نفوذشان خيلي بيشتر از غزه است؟ چه کسي تصميم به توقف آتش گرفت؟ عوامل بسياري، نتانياهو را به قبول آتش بس مجبور کرد. از سخنان سران رژيم صهيونيستي، کاملا مشخص بود که اشغالگران شکست دستگاه هاي امنيتي را در ارزيابي امکانات نظامي، احساس کرده بودند. به خصوص امکانات موشکي که در اختيار مبارزان حماس و جهاد اسلامي قرار داشت. موشک هاي فجر پنج مانند صاعقه اي بر شهرهاي اسراييل فرود مي‌آمد و اين مسئله تاثير ويرانگر بر روحيه اسراييلي ها داشت.  
نفوذ گروه هاي مقاومت فلسطين به شبکه هاي دفاعي اسراييل از جمله گنبد آهنين، به معناي از بين رفتن احساس برتري نظامي اسراييل است. جنگ اخير غزه و نتايج آن واقعيت هاي مهمي را نشان داد از جمله اينکه سران سياسي اسراييل در زمان آغاز عمليات نظامي شکست خوردند و دستگاه هاي اطلاعاتي و رديابي اسراييلي، در شناسايي آنچه مقاومت در اختيار دارد،‌ شکست خوردند.  
نويسنده ادامه داده است: کاملا مشخص بود که اسراييلي ها در اين جنگ شانسي ندارند و وارد جنگي مي‌شوند که به نفع کساني خواهد بود که آمريکا و تل آويو آنها را دشمن مي‌دانند. استفاده از موشک هاي ايران، عاملي مهم در تعيين سرنوشت جنگ بود که آن را به ضرر نتانياهو و کابينه اش رقم زد. ايراني که واشنگتن تلاش مي‌کرد آن را از منطقه و کشورهاي عربي دور کند، در کانون درگيري قرار گرفت. در حاليکه مصر، ترکيه و قطر تلاش مي‌کردند بين اسراييل و فلسطين ميانجيگري کنند، ايران در موضعي صريح و واضح، ايستادگي خود را در کنار فلسطيني ها نشان داد.  
نويسنده ادامه داده است: نتانياهو در محاسبات خود اشتباه کرد و برداشت درستي از تحولات منطقه اي و بين المللي نداشت. با ادامه بحران سوريه، بازکردن جبهه اي ديگر با غزه، يک اشتباه راهبردي و به ضرر هم پيمانان اسراييل بود؛ زيرا اين جنگ افکار عمومي را از بحران سوريه دور مي کرد در حاليکه همپيمانان اسراييل مي‌خواهند افکار عمومي و تلاش ها بر سوريه متمرکز باشد. تحولاتي که در منطقه رخ داده است با تمايلات ايران همسو است، تمايلاتي که با مقوله انقلاب، تغيير و  وحدت امت همخواني دارد.  
ايران، جنگ اخير غزه را فرصتي براي اجراي مبادي و اصول خود و خارج کردن منطقه از بيماري هايي ديد که نيروهاي ضد انقلاب به وجود آورده بودند.  
در پايان مقاله آمده است: تجاوز اخير اسراييل، تحول در کشورهاي عربي و اسلامي را آشکار کرد، تحولي که به نفع ادامه اشغالگري و رژيم صهيونيستي نيست. در اين خصوص بايد گفت که مصر ديگر نمي‌تواند از مسئوليت خود در برابر مردم فلسطين شانه خالي کند. تحولات در کشورهاي عربي، موازنه هاي سياسي را به ضرر اسراييل تغيير داد که اين مسئله پيامدهاي مثبتي براي ملت هاي عربي، آزادي و استقلال آنها خواهد داشت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.