سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

آورد آب رودخانه كارون در پی بارندگی های اخیر افزایش یافت

پس از چند بارندگی موثر و فراگیر به ویژه در مناطق بالادست و به جریان افتادن آب در رودخانه های فصلی و مسیل های منتهی به رودخانه كارون، سطح آب رودخانه كارون از روز دوشنبه بالا آمد و سبب گل آلودگی آب این رودخانه شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ بارندگی های یك هفته اخیر كه دست كم در پنج سال اخیر بی سابقه بوده دبی (آورد آب) رودخانه كارون در مقطع اهواز را افزایش داده و طراوت خاصی را به این شاهرگ حیاتی خوزستان بخشیده است.

این طراوت و زیبایی كارون كه خوشحالی شهروندان اهوازی را به دنبال داشته تا حدودی نگرانی های دوستداران محیط زیست كه در چند سال اخیر نسبت به كاهش شدید آب رودخانه و به خطر افتادن اكوسیستم آن هشدار داده بودند را برطرف كرده است.

با وجود گل آلود بودن بیش از حد پرآب ترین رودخانه ایران، ولی چشم انداز زیبایی برای هر رهگذری كه از دوسوی كمربندی ساحلی كارون در اهواز عبور می كند به وجود آورده و برخی از شهروندان نیز با پارك كردن خودروی خود در كنار ساحل، لحظاتی از احیای رودخانه كارون را به نظاره می نشینند.

بالا آمدن رودخانه كارون كه به گفته بسیاری از شهروندان اهوازی در چند سال اخیر سابقه نداشته عملیات ساحل سازی دو سوی رودخانه در اهواز را برای چندین بار پس از بارندگی های پاییزی متوقف كرد و بخشی از آب رودخانه به پشت دیوار درحال ساخت نفوذ كرده است.

طراوت و زیبایی كارون برای پرندگان مهاجر نیز پرجاذبه است به گونه ای كه هزاران پرنده زیبا كه از مناطق سرد عرض های شمالی به خوزستان آمده اند در جزایر و سواحل كارون سكنی گزیده اند.

اداره كل حفاظت محیط زیست خوزستان از شهروندان خواسته است به هیچ وجه این پرندگان زیبا را كه در كناركارون به سر می برند را شكار نكنند تا چشم انداز كارون زیباتر و دل انگیزتر شود.

با این وجود برخی از صیادان محلی كه مجوز صید نیز دارند با استفاده از قایق های كوچك از آب گل آلود كارون استفاده و مبادرت به صید ماهی می كنند.

سواحل كارون در دهه های گذشته به قدری خاطره انگیز بود كه هر مسافر ورودی به اهواز ترجیح می داد در ساحل كارون و قایق های ماهی گیری و تفریحی عكس یادگاری بگیرد.

در سال های اخیر با كاهش نزولات جوی و قهر طبیعت از یك سو و احداث سدهای متعدد در سرشاخه های اصلی كه آخرین آن سد عظیم گتوند علیا بود و همچنین انتقال بخشی از آب به دیگر مناطق كشور حجم ورودی آب رودخانه كارون به شدت كاهش یافت تاجایی كه در تابستان ها حجم زیادی از آب این رودخانه را فاضلاب صنعتی ، كشاورزی و خانگی تشكیل می داد.

در كنار كاهش آورد آب، شوری آن نیز بالا رفت تا جایی كه در اراضی زیر كشت پایین دست به ویژه واحدهای هفت گانه نیشكر آثار مخربی برجای گذاشت به گونه ای كه تولید شكر را تا حدود 30درصد كاهش داد.

با وجود افزایش قابل توجه آب رودخانه كارون، ولی آورد برخی رودخانه های استان از جمله كرخه خیلی قابل توجه نبوده و هنوز نگرانی ها پابرجاست.

مردم خوزستان امیدوارند با افزایش نزولات جوی و بازگشت حیات دوباره بسیاری از رودخانه های كم آب استان از جمله كرخه و دز كه دیرزمانی بسیار پرآب بودند خشكسالی پنج سال اخیر پایان یابد و محدودیت های كشت برطرف شود.

بخش كشاورزی استان خوزستان به شدت به روان آب رودخانه های دایمی استان وابسته است و كوچكترین اختلال در حجم ورودی آب آنان می تواند تاثیرات مخربی در پی داشته باشد.

براساس اعلام اداره كل هواشناسی خوزستان ، بارش های پاییزی تاكنون 30درصد از حد نرمال بیشتر بوده است كه این نوید خوبی بر پایان یافتن پدیده طبیعی خشكسالی در خوزستان است.

چنانچه به لطف الهی بارش های موثر و فراگیر در فصل زمستان در عراق كه كانون توده های گردو خاك در استان خوزستان بوده است نیز ادامه یابد می توان امیدوار بود در سال آینده از میزان گرد و خاك در استان نیز كاسته شود./ب
برچسب ها: آورد ، کارون ، افزایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.