سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

دیجیتال‌سازی 2500 اطلس و نقشه نفیس در کتابخانه آستان قدس رضوی

دراستای حفاظت، نگه داری، پشتبان سازی و اطلاع رسانی دقیق علمی تا کنون تعداد 2500 اطلس و نقشه نفیس کتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی دیجیتال‌سازی شده است.

به‌گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس اداره کتابخانه عمومی این سازمان با بیان این مطلب گفت: پروژه دیجیتال سازی منابع نفیس این کتابخانه که ازسال گذشته آغاز شده بود با اسکن 2170 عنوان نقشه جغرافیایی و243 عنوان اطلس نفیس قدیمی و جدید از ایران و سایر کشورهای جهان به پایان رسید.
محمد مشایخی سپس به تعدادی از منابع اطلاعاتی نفیس دیجیتال سازی شده همچون نقشه های مربوط به دوره های هخامنشیان، ساسانیان ، اشکانیان ونقشه پراکندگی ایستگاه های هواشناسی تهران درسال 1302 شمسی، نقشه مشهد در سال 1333شمسی، نقشه های پوششی ایران در مقیاس 1،50،000 و2،50،000، نخستین اطلس جغرافیایی منتشره درسال 1339 شمسی و اطلس های تاریخ اسلام، شیعه ، راه های ایران 1390 و... ونیز اطلس
Earth اشاره کرد وگفت: این اطلس بزرگ که به زبان انگلیسی نوشته شده 20 کیلوگرم وزن دارد و شامل موضوعات مختلف نظیر اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشورها و همچنین تصاویر بسیار زیبا از کرات و سماوات، قاره ها و کشورهای مختلف جهان می باشد.
وی افزود: درپیشگفتاراین اطلس نوشته شده که این کتاب به هیچ عنوان تجدید چاپ نخواهدشد، ازاین کتاب فقط 2000 نسخه در دنیا چاپ و منتشر شده وکتابخانه آستان قدس رضوی سیصد وسی و هفتمین نسخه آنر ادر اختیار دارد. مشایخی با بیان اینکه که کتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی تلاش دارد با گردآوری انواع منابع جغرافیایی قدیمی و جدید راهنما و پاسخگوی مراجعانی باشد که درسطوح ناحیه ای ومنطقه ای، ملی، جهانی و حوزه های تحقیقات دانشگاهی و کاربردی فعالیت دارند افزود: درکتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی همچنین بیش از سه هزار عنوان کتب ارزشمند و نیز منابع اطلاعاتی دیگری نظیر مجلات، کره های جغرافیایی، فرهنگ آبادیها ، سرشماری ها، آمارنامه ها، نرم افزارهای جغرافیایی، امکانات و وسایل نقشه کشی و نقشه خوانی، لوح های فشرده مربوط به گردشگری درایران و سایر کشورهای جهان و... دراختیار محققان وپژوهشگران می باشد.
وی در ادامه به خرید 271 نقشه و اطلس جغرافیایی جدید برای این کتابخانه درسالجاری اشاره کرد و گفت: در همین مدت حدود 2هزار محقق و پژوهشگر با مراجعه به کتابخانه تخصصی جغرافیای آستان قدس رضوی حدود 6هزار منابع اطلاعاتی این کتابخانه را مورد مطالعه قرارداده اند
.

یادآوری می شود: آستان قدس رضوی علاوه بر کتابخانه مرکزی با 28800 مترمربع فضای فرهنگی، مطالعاتی، دارای 10 کتابخانه تخصصی، 38کتابخانه وابسته درمشهد وسایرنقاط کشور و یک کتابخانه درخارج کشور(هندوستان) می باشد که روزانه بیش از بیست هزار نفر به این سازمان مراجعه و ازخدمات مطالعاتی وفرهنگی این سازمان استفاده می کنند.

برچسب ها: کتابخانه ، آستان ، قدس ، رضوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.