سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان/

رشد 32 درصدی خرید تضمینی محصولات کشاورزی گلستان

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان گفت: با مصوبه هیئت دولت و پیگیری نمایندگان این استان، خرید تضمینی محصولات کشاورزی گلستان، در مجموع 32 درصد رشد دارد.




به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، رضا غلامی در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان در جهاد کشاورزی گلستان اظهار داشت: البته این مصوبه برای سال 1392 اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی محصولات در پایین‎ترین قیمت از سوی دولت انجام می‎شود که در سال‌جاری قیمت خرید گندم، جو، سویا، کلزا و پنبه به ترتیب 4 هزار و 200 ریال، 3 هزار و 400 ریال، 6 هزار و 620 ریال، 7 هزار  ریال و 10 هزار و 500 ریال بوده است.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به این مصوبه سال آینده قیمت خرید تضمینی محصولات مذکور به ترتیب به 6 هزار و 500 ریال، 4 هزار و 500 ریال، 7 هزار و 800 ریال، 10 هزار ریال و 14 هزار ریال خواهد رسید.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس قیمت این محصولات به ترتیب 7/54، 3/32، 4/31، 8/42 و 3/33 درصد رشد خواهد داشت.

غلامی با اشاره به تقویت بخش کشاورزی توسط همه مسئولان و خود کشاورزان گفت: در این راستا، تشکل‎های کشاورزی به صورت تخصصی، نقش مهم و تعیین‎کننده‎ای دارند و اگر این تشکل‎ها شکل بگیرند، راحت‎تر می‎شود، کارها را انجام داد.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان افزود: همه کشاورزان باید عضو این انجمن یا تشکل باشند، زیرا از این پس عمده فعالیت‎ها از این قسمت پیگیری خواهد شد.

به گفته غلامی، اگر یک انجمن و تشکل با هیئت مدیره قوی، پای میز مذاکره باشد، مشکلات سریع‎تر مرتفع می‎شود.

وی بیان داشت: در بخش‎های مختلف، توافق برای شکل‎گیری این تشکل‎ها، انجام شد، اما این کارها بنا به دلایلی از سوی خود صاحبان مشاغل عملی نشد، اما در اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن، این کارها انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مسئول تاکید کرد: امروز در دنیا، در بحث اقتصادی، تشکل‎ها پیشرو هستند و همین تشکل‎ها اقتصاد کشور را پیش می‎برند.

غلامی با اشاره به اینکه ثبات درآمد کشاورز از محورهای مهم کشاورزی است تا این کار به عنوان یک شغل، ثابت در نظر گرفته شود یادآور شد: مشکلات و ضررهایی که به بخش کشاورزی وارد می‎شود، باعث شده تا کشاورز این کار را به عنوان شغل ثابت نداند و به مشاغل دیگر بپردازد.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان گفت: بخشی از درآمد کشاورزان، صرف تهدید خطراتی می‎شود که در طول سال از قبیل سیل، آتش‎سوزی و موارد دیگر، کشاورزی را تهدید می‎کند، به همین دلیل جلساتی را با بیمه‎های مختلف و بیمه تکمیلی برگزار کرده‎ایم، تا فرهنگ بیمه در بین کشاورزان همگانی شود که این امر می‎تواند ضررهای این بخش به کشاورزان را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه اقلیم و آب و هوا نیز یک آسیب محسوب می‎شود تصریح کرد: در این بخش، توسعه شبکه‎های آبیاری، آبیاری تحت فشار، زهکشی مزارع و زمین‎های کشاورزی و ایجاد آب‎بندان از اولویت‎های مهم استان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: آفات و بیماری‎ها هم به کشاورزی ضرر می‎زند، اما ما همه کار می‎کنیم تا این خطرات کاهش یابد، با این وحود باز هم مشاهده می‎شود که میزان عملکرد کشاورزان پایین‎تر از حد انتظار است.

معاون برنامه‎ریزی استاندار گلستان با اشاره به اینکه کشاورزان نمونه، در واقع جهت‎دهنده به سایر کشاورزان هستند اذعان داشت: وقتی شرایط، محیط، کارگر، آب و هوا، زمین و غیره برای همه یکسان است، انتظار داریم سایر کشاورزان مانند این نمونه‎ها، بتوانند محصولات بیشتری ارائه کنند./ج1

برچسب ها: گرگان ، کشاورزی ، استاندار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.