سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرين خبرها از جديدترين فيلم اصغر فرهادي

خلاصه داستان فیلم جدید اصغر فرهادی نشان می‌دهد که او درحال ساخت فیلمی است که داستانش با "جدایی نادر از سیمین" شباهت‌های انکار ناپذیر دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ عاقبت بعد از چند ماه مشخص شد اصغر فرهادی در فیلم جدیدش چه داستانی را دستمایه قرار داده و نام اصلی فیلم به زبان فرانسه نیز اعلام شد.

 نکته جالب آن است که خلاصه داستان منتشر شده نشان می‌دهد که او- لااقل در ظاهر- باز هم یک درام خانوادگی می‌سازد که جدایی یک زوج در آن دستمایه اصلی فیلم است و می‌توان گفت به لحاظ محتوایی در ادامه «جدایی نادر از سمین» است.

 این درحالی است که مرور کارنامه فرهادی نشان می‌دهد که او هیچ‌گاه در دو فیلم پی‌درپی به یک موضوع نپرداخته است. «رقص در غبار» و «شهر زیبا» که آثار اولیه او بودند، ارتباط چندانی به لحاظ داستانی نداشتند و بعد «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» هم متفاوت بودند. «جدایی نادر از سیمین»هم عنوان اثر عجیبی بود و حالا فرهادی به فیلم جدیدش رسیده که عنوان عجیبی هم دارد. نام فرانسوی فیلم "Le Pass" است که هم معنای "گذشته" می‌دهد و هم "کهنه" یا "مستعمل" كه به هر دو معنا می‌تواند دلالت داشته باشد.

 فیلم، داستان زوجی است که بعد از سالها زندگی که حاصلش دو فرزند است زندگی آرامی ندارند. مرد(علی مصفا) بعد از سال‌ها اختلاف همسرش (بره نیس بژو) را رها کرده و به ایران برمی‌گردد. همسر او با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه وارد را در خانه‌اش با دو بچه می‌بیند...

 با توجه به اینکه تهیه کننده فیلم فرانسوی است و احتمال اکران این فیلم در ایران با توجه به داستانش زیاد نیست، ممکن است نام رسمی فارسی برای این فیلم به این زودی‌ها اعلام نشود، اما از سوی دیگر نشریه فارین پالیسی در شماره ماه دسامبر خود 100 متفکر برتر جهان در سال 2012 را انتخاب کرده که کارگردان ایرانی برنده اسکار که در حال ساخت فیلمش در پاریس به سر‌می‌برد، در فهرست این نشریه در رده هفتاد و پنجم قرار گرفته است.

 فارین پالیسی به نطق فرهادی هنگام دریافت جایزه اسکار اشاره کرده و او را به خاطر دلایل گویای او برای همزیستی انتخاب کرده است. آنگ سان سو چی، سیاستمدار برمه‌ای و برنده جایزه نوبل صلح و المنصف المرزوقی، رئیس جمهور موقت تونس در فهرست فارین پالیسی به طور مشترک در رده اول هستند. بیل کلینتون و هیلاری کلینتون به طور مشترک در رده سوم هستند و باراک اوباما در رده هفتم است. بیل گیتس در رده پنجم قرار دارد.

 خبر انتخاب فرهادی در فهرست فارین پالیسی با واکنش منفی برخی رسانه‌های داخلی مواجه شده و آنها به حضور نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در این فهرست اشاره کرده‌اند./

منبع: روزنامه هفت صبح
برچسب ها: فرهادی ، تهران ، پاریس ، نادر ، سیمین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
aslani
۱۴:۲۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۱
جيگر و يادشون رفته!!!!!!!!!!!!
اميري
۱۴:۲۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۱
تو اين ليست 100 نفره فقط جاي جيگر کلاه قرمزي خالي بود........