سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس لرزه های جنگ ۸ روزه ادامه دارد

ایهود باراک که بود و چرا استعفا کرد؟

جنگ ۸ روزه با این که به پایان رسیده است اما آثار آن هر روز بیشتر رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می دهد.در آخرین تحرکات بعد از جنگ ۸ روزه، در اخبار آمده است که ايهود باراك، وزير جنگ اسرائيل اعلام كرده كه حداكثر تا سه ماه ديگر از مقام خود كناره‌گيري و از دنياي سياست خداحافظي مي‌كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، جنگ ۸ روزه با این که به پایان رسیده است اما آثار آن هر روز بیشتر رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار می دهد.در آخرین تحرکات بعد از جنگ ۸ روزه، در اخبار آمده است که ايهود باراك، وزير جنگ اسرائيل اعلام كرده كه حداكثر تا سه ماه ديگر از مقام خود كناره‌گيري و از دنياي سياست خداحافظي مي‌كند.

اما ایهود باراک کیست و چرا بعد از جنگ ۸ روزه استعفا داده است؟

«ایهود باراک» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در جنگ‌های سال ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ شرکت کرد و شهرت خود را از طریق مجموعه ترورهایی که یگان کماندو به ریاست وی انجام داد از جمله ترور «ابو جهاد» و «ابو ایاد» از رهبران سازمان‌ آزادی‌بخش فلسطین در تونس و نیز تعدادی دیگر از رهبران فلسطین در بیروت، به دست آورد و از جمله فرماندهان نظامی اسرائیل است که نشان‌ها و مدال‌های زیادی به دلیل خدمت به اسرائیل کسب کرد.

باراک از لحاظ فکری خواهان خروج یکجانبه اسرائیل از اراضی فلسطینی و ترسیم مرزهای شهرک‌های صهیونیستی است که تحت سلطه اسرائیل باقی بماند و همچنین یک منطقه امنیتی وسیع در مرز با اردن ایجاد شود که شامل پایگاه‌های کنترل و هشدار زودهنگام و مشرف به کوهستان‌ها باشد و اسرائیل می‌تواند شهرک‌های دور افتاده را وارد این مرز کند.

وی در سال ۱۹۵۹ به ارتش اسرائیل پیوست و در دو جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ شرکت کرد اما وی در اوایل دهه هفتاد گذشته به دلیل اجرای چندین عملیات یک گروه از کماندوها به ریاست وی که گروه «sayeret Matkal» نامیده می‌شود، به شهرت در ارتش اسرائیل دست یافت و از مهم‌ترین عملیات‌های این گروه ترور سه تن از رهبران سازمان‌آزادی‌بخش فلسطین در بیروت است.

عملیات دومی که شهرت باراک در ارتش اسرائیل را بیشتر کرد و باعث شد وی چندین نشان و مدال دریافت کند، عملیات آزادسازی یکصد گروگان اسرائیلی بود که در فرودگاه عنتیبی اوگانادا در سال ۱۹۷۶ در داخل یک هواپیما ربوده شده بودند.

وی پس از هتک حرمت مسجدالاقصی از سوی «آریل شارون» رهبر وقت حزب لیکود در سپتامبر سال ۲۰۰۰ که با حراست بیش از ۳ هزار سرباز انجام شد، انتفاضه دوم فلسطینیان با نام انتفاضه الاقصی آغاز شد که باراک به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سرکوب فلسطینیان را آغاز و حدود ۴۰۰ فلسطینی را در جریان انتفاضه شهید کرد و پس از آن در فوریه سال ۲۰۰۱ نخست‌وزیری را به شارون محول کرد.

باراک که گفته می‌شود نخستین قربانی جنگ ۸ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه است، اکنون در حالی از سمت خود استعفا داده که هنوز چند روزی از اعلام آتش بس در غزه سپری نشده است.

وی كه مدافع سياست‌هاي جنگ‌طلبانه اسرائيل عليه جهان اسلام است درست چند روز پس از پايان جنگ ۸ روزه كه به نفع مقاومت اسلامي تمام شد، خداحافظي خود را از قدرت اعلام كرده و به نظر مي‌رسد نخستين پس لرزه‌هاي شكست اسرائيل در جنگ ۸ روزه باشد. محافل خبري صهيونيستي كناره‌گيري باراك را ناگهاني و غافلگيركننده و فاقد دليلي روشن دانسته‌اند.

اين در حالي است كه برخي رسانه‌هاي غربي و نيز استراتژيست‌هاي كشورهاي اسلامي از جمله در لبنان و فلسطين، كناره‌گيري باراك را نتيجه شكست مستقيم او در كوبيدن طبل جنگ عليه مردم فلسطين دانسته‌اند.

خداحافظي ناگهاني باراك از آن‌رو غيرمنتظره اعلام شده كه وي يك دوره نيز نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بوده و انتظار مي‌رفت در انتخابات پيش‌رو كه دو ماه ديگر برگزار مي‌شود، فعالانه حضور پيدا كند ليكن ناتواني در پيشبرد جنگ عليه مردم فلسطين او را وادار به كناره‌گيري از قدرت كرده است.

وی خبر استعفای خود را در یک کنفرانس خبری در مقر وزارت جنگ در تل‌آویو اعلام کرد و اعلام كرد: «تصمیم گرفته‌ام از فعالیت سیاسی استعفا کنم و در انتخابات آتی کنست شرکت نکنم. مي‌خواهم وقت بیشتری را صرف خانواده‌ام کنم.»

اما در حالي كه بسياري از تحليلگران استعفاي ايهود باراك را زمينه‌ساز شركت در انتخابات آتي كنست تلقي مي‌كردند وي اعلام كرد كه پس از تشکیل کابینه جدید در ژانویه در انتخابات آتی پارلمان اسرائیل شرکت نخواهد کرد تا به این ترتیب یکی دیگر از دلایل شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه رونمایی شود.
برچسب ها: باراک ، استعفا ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.