سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

آثار مفید شلغم در درمان سرماخوردگی

شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه، ترکیبات گوگردی دارند که ضدمیکروب و ضدویروس هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی ارزنده است، بلکه از حیث سایر ویژگی های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی های مهم شمرده می شود.

شلغم بسیار مقوی و مغذی است و به علت دارا بودن 10 درصد مواد قندی و سرشار از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.

خوردن و حتی استنشاق بخورات ناشی از پخت شلغم به افراد سرماخورده توصیه می‌شود علتش هم این است که مواد گوگردی شلغم هم در داخل بدن و هم در فضای دربسته می‌توانند میکروارگانیسم‌ها را تا حد بسیاری از بین ببرند آزمایش‌هایی روی ویروس آنفلوآنزا و موش‌های آلوده به آن هم انجام و معلوم شده است که شلغم می‌تواند در تضعیف ویروس آنفلوآنزا موثر باشد.

از طرف دیگر، فسفر موجود در شلغم موجب تقویت یاخته های عصبی می شود. لازم به ذکر است، برگ شلغم نیز به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک های دیگر استفاده می شود.

گفتنی است، در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد علاوه بر آن برگ این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین آن می شود به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد، ید بیشتری در آن وجود دارد.

همچنین وجود ویتامین آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، بخوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و بخصوص در تعادل تغذیه آن است پژوهش های علمی ثابت کرده است که عصاره شلغم، حل و دفع سنگ های کلیوی را به علت خاصیت حل کنندگی که بر روی اسیداوریک دارد، تسهیل می کند./ب
برچسب ها: شلغم ، درمان ، سرما ، خوردگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.