سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده خبري/

طرح اصلاح قانون انتخابات از نظر فعالان دانشجويي

نظرات و پيشنهادهاي اعضاي تشکل‌هاي دانشجويي در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات را در گفتگوي آنان با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بخوانيد.

طرح اصلاح قانون انتخابات در گفتگوي خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي مورد نقد و بررسي قرار گرفت آنچه در زير مي‌خوانيد گزيده‌اي از اين گفتگوهاست:



علي جمشيدي: اصلاح قانون انتخابات نيازمند يک هم‌انديشي جامع به دور از شائبه‌هاي سياسي است

دبير انجمن اسلامي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه بعد از برگزاري انتخابات آتي فرصت‌ كافي براي بررسي‌هاي بيشتر در زمينه اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، گفت: اصلاح  قانون انتخابات به يک هم انديشي جامع، در جايي که هيچ کونه شائبه سياسي وجود نداشته باشد نياز دارد.

وي ادامه داد: اگر اصلاح قانون انتخابات به بعد از انتخابات‌ آتي واگذار شود، التهابات سياسي منجر به ايجاد دستخوش در اين قانون نخواهد شد.

جمشيدي  با بيان اينكه اصلاح قانون انتخابات در شرايط كنوني به صلاح كشور نيست تصريح کرد: بايد مدل‌هاي مختلف انتخاباتي به صورت دقيق مورد آسيب‌شناسي قرار بگيرند تا بتوان در زمان مناسب اين قانون را مورد اصلاح و بازنگري قرار داد.

 اين فعال دانشجويي تاکيد کرد: مدارک تحصیلی منتخبان و نظارتی که بر روی آنها انجام می‌شود و چگونگی برگزاری انتخابات قطعا بايد در اصلاحات جدید قانون انتخاباتي مد نظر قرار گيرد.

 وي اصلاح قانون انتخابات در شرايط فعلي را اقدامي عجولانه دانست و افزود: اصلاح قانون انتخابات در حال حاضر اقدامي عجولانه و شتاب‌زده است که براي  برگزاري انتخاباتي سالم نياز به  بررسي‌هاي كارشناسانه  دارد.

دبير انجمن اسلامي دانشگاه تربيت مدرس در پايان خاطر نشان کرد: اصلاح قانون انتخابات باید به دور از موضع گیری‌های سیاسی و تنها برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

محمد پهلوان: تصويب قانون انتخابات جامع نيازمند به‌کارگيري کارشناسان ذي‌ربط است

دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری باید تعریف مشخص و متناسب با شخصیت و جایگاه ریاست‌جمهوری ارائه دهد و همه ملزومات آن را در برگيرد در برگیرد.
 
اين فعال دانشجويي ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات بايد به دور از جنجال سیاسی و فضاسازی صورت گيرد چرا که مجلس به وظیفه خود يعني قانون گذاری، عمل می کند.
 
 وي با بيان اينکه لازم است اصلاحاتي در نحوه برگزاري و ثبت نام کانديداهاي انتخاباتي صورت گيرد،‌ تصريح کرد: در اصلاح قانون انتخابات قطعا بايد به مسائلي چون هزينه‌هاي انتخاباتي كانديداها و اماكني كه اين هزينه‌ها را تامين مي‌كنند توجه شود تا جلوي برخي بي‌اخلاقي‌هاي انتخاباتي گرفته شود.
 
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان در پايان خاطرنشان كرد: اصلاح قانون انتخابات مستلزم آن است که دستگاه‌های ذي‌ربط با ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسی خود نمایندگان مجلس را در جهت تصويب يک قانون کامل و جامع ياري کنند که قانون مصوب شده پاسخگوی تمامي نیازها و مطالبات مردم و جامعه باشد.

احمد حسيني: ضرورت تصويب اصلاح قانون انتخابات در يک فرايند تخصصي و متناسب باسياست‌هاي نظام

عضو سابق جامعه اسلامي دانشجويان گفت: نقایص و کاستی‌هایی در قانون انتخابات فعلی وجود دارد که بايد متناسب با مقتضیات زمانی مورد اصلاح و بازنگري قرار گيرد.
 
وي با بيان اينکه هر قانونی براساس مقتضیات و اولویت‌های زمانی شکل می‌گیرد و برهمين اساس با گذشت زمان و تغییر اوضاع، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، گفت: قانون جامع انتخابات باید از یک‌جانبه‌گرایی دوري كند تا بتواند به نیازهای انتخاباتی مردم پاسخ دهد.

حسيني به روز شدن قانون انتخابات که پاسخگوی نیاز‌های امروز جامعه است را عامل رشد و پویایی عرصه سیاسی کشور  دانست و تصريح كرد: تدوین قانون جدید انتخابات نیازمند کارشناسی متناسب با سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی است بنابراین باید در یک فرآیند کارشناسانه از متخصصان امر بهره گرفت.
 
عضو سابق جامعه اسلامي دانشجويان تاكيد كرد: آسيب شناسي و اصلاح قانون انتخابات امري ضروري است و نبايد به سرعت و نسنجيده انجام شود.

مجتبي ثابتی: آزادي در کانديداتوري نبايد به حاشيه برده شود

مسئول بسیج دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحث انتخابات در اصول متعدد قانون اساسی مطرح شده که اجرا و تبعیت از آن براي همه لازم است. چرا که در اين صورت اصول مردم سالاری در فضاي رقابتی حاکم مي‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از هفت رکن مردم سالاری آزادی انتخابات است گفت: یکی از اصول مردم سالاری این است که هر کسی صلاحیت حداقلی داشته باشد می‌تواند رای دهد و کاندیدا شود.

ثابتی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات  ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفانه در این رابطه یک شرایطی را تعبیه کردند که خارج از عرف و منطق کاندیداتوری است و به نظر بنده این موضوع آزادی در انتخابات را به حاشیه می‌برد.

مسئول بسیج دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه در انتخابات همه افراد و احزابی که دارای صلاحیت‌های لازم هستند حق دارند که برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند، خاطر نشان کرد: مشی نظام اسلامی بر جذب حداکثری  استوار است و در بحث انتخابات باید حداکثر احزاب و افراد وارد فاز رقابتی برای انتخابات شده تا برداشت‌های سوئی از این موضوع نشود.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.