سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الوندی تاكيد كرد

نقش كليدي رهبران ديني در برطرف كردن خشونت علیه کودکان

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: جمهوری اسلامی هم در جوامع اسلامی اعم از اهل سنت و شیعه و هم چنین اقلیت‌های دینی دیگر شبکه قدرتمند و گسترده‌ای از امامان جماعت و جمعه پیشوایان دینی داریم که درصورت بهره‌مندی می‌توانند گره بسیاری از مشکلات را در زمینه ارتقا حقوق کودک باز نماید.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست رهبران دینی با موضوع اقلیت‌های مذهبی با اعضای شورای هماهنگی آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با حضور وزیر دادگستری صورت گرفت.

مظفر الوندی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان این که یکی از ظرفیت‌های مهم در مذهب شیعه توجه به کودکان ایام محرم است در نهضت عاشورا که با وجود گذشت قرن‌ها هنوز ماندنی است کودکان نقش آفرین بوده‌اند هم از جنبه مورد ظلم قرار گرفتن و اعمال خشونت برای آن‌ها که طیفی از سنین شش ماهه تا 18 ساله را در بر گرفت و هم از زوایای دیگر حقوق کودکان به عنوان مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمهوری اسلامی به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید و بهره‌مندی از توانمندی نهادهای مذهبی و دینی برای این منظور باشیم.

وی رهبران مذهبی آفریقا را مورد مثال قرار داد و اظهار داشت: رهبران مذهبی آفریقایی در موضوع مبارزه با ایدز با بسیج 1500 نفر از ائمه جماعات در اوگاندا برای پیشگیری و روشن گری در خصوص بیماری مهلک ایدز اقدام کرده‌اند و با مشاوره به خانواده‌ها با استناد به آیات و روایات اسلامی حدود 100 هزار خانواده را تحت پوشش قرار دادند .

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: در جمهوری اسلامی هم وزارت بهداشت در سال‌های گذشته از طریق یونیسف کتاب "ما روحانیون برای مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم" را منتشر کرد به جز بحث ایدز در سایر بحران‌های اجتماعی رهبران مذهبی توانمندی خود را به اثبات رسانده‌اند .

وی با اشاره به این که پیام‌ها و آموزش‌های رهبران اسلامی می‌تواند بر جمعیت پرشمار مسلمانان یعنی حدود 20 درصد از جمعیت جهان آموزنده و تاثیر گذار باشد تصریح کرد: از این جمعیت حدود 85 درصد مسلمانان جهان خارج از دنیای عرب هستند و تشنه معارف اسلامی که به طور خاص بنا بر آمارهای رسمی سال 2005 بیش از 206 میلیون نفر از مسلمانان شیعه هستند و در چندین کشور دنیا مستقر می‌باشند و قطعا این مسئله مسئولیت رهبران مذهبی شیعه را افزون می‌کند.

وی اظهار داشت: توجه سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل به اثرگذاری جوامع مذهبی و دینی و نیز نقش رهبران دینی برای حل مشکلات و بحران‌های اجتماعی اگر چه دیر هنگام بوده اما قابل تقدیر است.

الوندی ادامه داد: در جمهوری اسلامی هم در جوامع مسلمانان اعم از اهل سنت و شیعه و هم چنین اقلیت‌های دینی دیگر شبکه قدرتمند و گسترده‌ای از امامان جماعت و جمعه و پیشوایان دینی داریم که در صورت بهره‌مندی می‌توانند گره بسیاری از مشکلات را در زمینه ارتقاء حقوق کودک باز نماید.

وی با بیان این که در جامعه ما که حدود 35 تا 40 درصد جمعیت آن را افراد زیر 18 سال تشکیل می‌دهد گفت: اهمیت توجه به حساسیت‌های این طبقه سنی بالا بوده و آثار و تبعات مثبت و منفی سال‌های کودکی به ویژه آنان که مورد خشونت های خانگی قرار می‌گیرند و یا شاهد چنین اتفاقاتی هستند می‌توانند زمینه ساز ناهنجاری‌هایی در ایام نوجوانی و یا جوانی شود بنابراین نفوذ معنوی رهبران مذهبی در کشور می‌تواند در ترویج حقوق کودکان تاثیرگذار باشد.

دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك در پایان با اشاره به این که مرجع ملی حقوق کودک به عنوان نقش هماهنگ کننده سازمان‌ها و نهادهای متولی است خاطر نشان کرد: مرجع ملی حقوق کودک درصدد است از این ظرفیت‌ها بیش از پیش استفاده کند و در ایجاد الگوی موفق نهادهای متولی را یاری رساند و در پایان عبارتی از گزارش کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل به جلسه جهانی با موضوع کودک را قرائت کرد: همه ما زمانی کودک بوده‌ایم و همه در آرزوی بهزیستی کودکانمان سهیم هستیم آرزویی که همواره عزیزترین و دوست داشتنی‌ترین خواسته همگانی نوع بشر بوده و خواهد بود.

انتهاي پيام/پ3
برچسب ها: رهبران ، حقوق ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.